Bra att veta för dig som är god man eller förvaltare
Här har vi samlat information som är bra att känna till i din roll som god man eller förvaltare för någon som har ett ärende hos oss. Vi använder samlingsbegreppet ställföreträdare, men all information gäller oavsett om du är god man eller förvaltare.
Mina sidor för ställföreträdare
Som ställföreträdare har du tillgång till våra digitala tjänster. Välj ställföreträdare i rullistan på inloggningssidan, fyll i ditt personnummer och identifiera dig med bank-id. Härifrån kan du utföra ärenden som gäller en eller flera huvudmän.
Ansök på Mina sidor eller med blankett
Som ställföreträdare kan du ansöka om ersättning för din huvudman. Du kan ansöka om vissa ersättningar via Mina sidor. I ansökan fyller du i din huvudmans namn och personnummer och när du skickat in ansökan får du en kvittens som du kan spara ner eller skriva ut. Du har inte möjlighet att följa ärendet via Mina sidor.
För andra ersättningar behöver du ansöka med blankett och på Mina sidor har vi samlat blanketter som kan vara relevanta för dig. Fyll i blanketten på datorn, skriv ut, signera och skicka till oss. Säkerställ också att du får med alla eventuella intyg som vi kan behöva.
Om du inte har möjlighet att logga in, hittar du alla blanketter samlade på sidan Blanketter.
När du signerar en ansökan innebär det att du intygar att alla uppgifter som du lämnat är fullständiga och sanningsenliga.
Anmäl ändringar till oss
Din huvudman är ansvarig för att anmäla ändringar till oss men som ställföreträdare omfattas du av samma ansvar om du får kännedom om att något kring din huvudman ändras som kan påverka personens rätt till ersättning, eller ersättningens storlek. Anmäl ändringen till oss inom 14dagar efter att du fått kännedom om den. För vissa ersättningar kan du anmäla ändringar på Mina sidor, för andra anmäler du med blankett eller genom att ringa till oss. Om vi inte får reda på ändringarna kan din huvudman bli återbetalningsskyldig.
Årsredovisning till Överförmyndarnämnden
När vi gör en utbetalning av skattepliktiga ersättningar, redovisar vi utbetalningen och avdragen skatt till Skatteverket. När du behöver underlag att redovisa till Överförmyndarnämnden beställer du det från oss.
Underlag till årsredovisning för ställföreträdare
Information om vilka ersättningar som är skattepliktiga och skattefria hittar du på sidan Om skatt.
Vi behöver en kopia på ditt förordnande
Du som är ny ställföreträdare för en person med ärende hos oss behöver skicka in en kopia på ditt förordnande. Då får du din huvudmans post från oss skickad till dig och du kan logga in på Mina sidor som ställföreträdare för huvudmannen. Om du har flera huvudmän behöver vi en kopia på varje förordnande. Skicka kopian till:
Försäkringskassans inläsningscentral
839 88 Östersund
Om du upptäcker oegentligheter
Om du i din roll ser något som inte verkar stämma, exempelvis om du misstänker att en person eller ett företag får ersättning som personen eller företaget inte har rätt till kan du anmäla det till oss så utreder vi. Du hittar mer utförlig information på sidan "Om du misstänker bidragsbrott".
Frågor och svar
-
Det kan bero på att vi inte har ett förordnande registrerat för dig. Då behöver du skicka en kopia på ditt förordnande till oss.
Om du är ställföreträdare för flera personer behöver vi kopia på varje förordnande.
-
Än så länge finns bara de vanligaste ersättningarna tillgängliga för ställföreträdare på Mina sidor. Vi utvecklar fler e-tjänster för att underlätta för dig som ställföreträdare.
-
Nej, det är inte möjligt i dagsläget på grund av nuvarande lagstiftning.
-
Under perioden början av januari till sista mars beställer du underlag till årsredovisningen genom att logga in på Mina sidor som ställföreträdare. Fyll i personnumret för en eller flera huvudmän och klicka på beställ så kommer underlaget med posten till dig. Vi behöver ha en kopia på ditt förordnande registrerat hos oss sedan tidigare för att du ska få tillgång till underlaget.
Behöver du underlag utanför denna period kan du ringa oss och be om ”summerade verkställda betalningar”. Du når oss på telefonnummer 0771‑524 524.
-
En person som har beviljats assistansersättning ska lämna in räkning och tidredovisning till Försäkringskassan som bekräftelse på att personlig assistans har utförts. Vi behöver underlaget för att betala ut assistansersättningen. Om din huvudman saknar egen rättshandlingsförmåga är det du som ställföreträdare som ska underteckna räkning och tidredovisning. När du skriver under intygar du att du lämnar uppgifter på heder och samvete.
Vi vet att det kan vara svårt som ställföreträdare att kontrollera att assistans har utförts i den omfattning det är tänkt men vi förutsätter att du i kontakt med eller besök hos din huvudman kan bilda dig en uppfattning av om personlig assistans är utförd enligt aktuella beslut. Till räkningen för assistansersättning kan du därför bifoga en bilaga med en kortfattad redovisning av situationen. På så sätt får vi ett underlag för att bedöma om assistans har utförts och underskriften kan uppfylla kravet på heder och samvete, förutsatt att du kan stå för det som står. Exempel på en sådan redovisning kan vara:
”Jag har besökt min huvudman vid x tillfällen under perioden xx och då har personlig assistans utförts/assistenter varit på plats. Min huvudman verkar få den assistans som är beviljad och jag har inte fått någon signal, vare sig från huvudmannen eller någon annan, på att assistansen inte verkar utföras. Det finns inget som tyder på felaktigheter eller brister gällande assistansen. Jag bedömer att assistansen har utförts utifrån det jag har sett och kan kontrollera inom ramen för mitt ställföreträdarskap.”
Om du misstänker att assistanstimmar inte har utförts, bör du vidta lämpliga åtgärder utifrån din huvudmans bästa.
Du kan läsa mer om att, som god man, lämna uppgifter på heder och samvete i Sveriges kommuner och regioners nyhetsbrev.
Nyheter för överförmyndare (skr.se)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.