Merkostnadsersättning för vuxna
Merkostnadsersättning kan ersätta extra kostnader som du har på grund av en funktionsnedsättning. Det gäller om Försäkringskassan bedömer att du har merkostnader på mer än 14 700 kronor per år.
Letade du efter något annat?
Kan jag få merkostnadsersättning?
Hur mycket kan jag få?
Om du blir beviljad merkostnadsersättning får du pengar varje månad. Beloppet beror på hur stora merkostnader Försäkringskassan bedömer att du har per år. Det högsta beloppet som går att få är 3 430 kronor i månaden år 2025.
Du betalar ingen skatt på merkostnadsersättningen.
Gör så här för att ansöka
- Steg 1Räkna på hur stora kostnader du har
När du ansöker ber vi dig fylla i dina kostnader per år. Därför är det bra om du förbereder dig genom att räkna på dina extra kostnader redan i förväg.
Men om du hellre vill beskriva dina kostnader muntligt för en handläggare, så kan du välja det alternativet i ansökan.
- Steg 2Skaffa läkarutlåtande
Om Försäkringskassan inte redan har ett läkarutlåtande för dig sedan tidigare, så kommer vi att behöva ett. Läkarutlåtandet ska beskriva din funktionsnedsättning.
- Steg 3Ansök
- Steg 4Vänta på information från oss
När vi har fått din ansökan och ditt läkarutlåtande utreder vi om du kan få merkostnadsersättning. Om vi behöver mer information eller fler dokument från dig så hör vi av oss.
Det tar ungefär 4 månader innan du får ett beslut om merkostnadsersättning. Men det kan ta längre tid om det saknas nödvändiga underlag.
Meddela förändringar som påverkar merkostnadsersättningen
Du som redan har merkostnadsersättning behöver meddela Försäkringskassan i vissa situationer. Det beror på att förändringar kan påverka merkostnadsersättningen. Du måste till exempel meddela oss om
- dina merkostnader blir lägre eller försvinner
- du börjar få bidrag från kommunen eller regionen för något som du får merkostnadsersättning för
- du ska flytta utomlands
- du ska resa utomlands i 6 månader eller mer.
Hör av dig så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter att du fick reda på förändringen. Om du låter bli att meddela oss så kan du behöva betala tillbaka pengar i efterhand.
Om du får högre kostnader så behöver du skicka in en ny ansökan. Hör gärna av dig innan du ansöker, så kan vi hjälpa dig att se om förändringen skulle kunna ge dig högre ersättning. Ring 0771-524 524 och säg att det gäller merkostnadsersättning.
Hjälpte den här sidan dig?
Tack!
Du hjälper oss att göra vår webbplats bättre!
Senast uppdaterad