Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Merkostnadsersättning för vuxna

Merkostnadsersättning kan ersätta extra kostnader som du har på grund av en funktionsnedsättning. Det gäller om Försäkringskassan bedömer att du har merkostnader på mer än 14 700 kronor per år.

Kan jag få merkostnadsersättning?

Du kan ha rätt till merkostnadsersättning om det här stämmer in på dig:

Hur mycket kan jag få?

Om du blir beviljad merkostnadsersättning får du pengar varje månad. Beloppet beror på hur stora merkostnader Försäkringskassan bedömer att du har per år. Det högsta beloppet som går att få är 3 430 kronor i månaden år 2025.

Du betalar ingen skatt på merkostnadsersättningen.

Se aktuella belopp för merkostnadsersättning

Du som anses blind (till exempel saknar ledsyn) eller har en grav hörselnedsättning kan ansöka om merkostnadsersättning på garanterad nivå. Det innebär att vi inte bedömer dina extra kostnader. I stället får du en viss nivå av ersättning.

  • Du som anses blind har rätt till den högsta nivån av merkostnadsersättning. Men om du har sjukersättning, aktivitetsersättning eller ålderspension på heltid, så har du rätt till ersättning på den näst lägsta nivån.
  • Du som har en grav hörselnedsättning har rätt till den näst lägsta nivån av merkostnadsersättning.

Om du har kostnader över nivån som gäller för din funktionsnedsättning så kan du ansöka om att vi ändå prövar dina kostnader, i stället för att ge dig den garanterade nivån.

Gör så här för att ansöka

  1. Steg 1

    Räkna på hur stora kostnader du har

    När du ansöker ber vi dig fylla i dina kostnader per år. Därför är det bra om du förbereder dig genom att räkna på dina extra kostnader redan i förväg.

    Men om du hellre vill beskriva dina kostnader muntligt för en handläggare, så kan du välja det alternativet i ansökan.

    Det är vanligt att till exempel regionen eller kommunen ersätter vissa extra kostnader vid funktionsnedsättning. Då kan du inte få merkostnadsersättning för dem. Till exempel går det att få hjälpmedel från vården, eller bostadsanpassning från kommunen.

    Se vad som gäller för att få hjälpmedel från vården (1177.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

    När du räknar ut dina extra kostnader kan du använda information från exempelvis Konsumentverket. De har sammanställt så kallade normala kostnader för både individer och hushåll. Tänk på att du bara ska ta med den extra kostnaden som du har på grund av din funktionsnedsättning, inte de kostnader som alla personer eller hushåll har.

    Sammanställning av individuella kostnader för vuxna 2025 Pdf, 2 MB, öppnas i nytt fönster.

    Sammanställning av individuella kostnader för vuxna 2024 Pdf, 1 MB, öppnas i nytt fönster.

    Sammanställning av hushållsgemensamma kostnader 2025 Pdf, 3 MB, öppnas i nytt fönster.

    Sammanställning av hushållsgemensamma kostnader 2024 Pdf, 3 MB, öppnas i nytt fönster.

  2. Steg 2

    Skaffa läkarutlåtande

    Om Försäkringskassan inte redan har ett läkarutlåtande för dig sedan tidigare, så kommer vi att behöva ett. Läkarutlåtandet ska beskriva din funktionsnedsättning.

    En del vårdmottagningar kan utfärda digitala läkarutlåtanden. Då skickar läkaren ofta utlåtandet direkt till Försäkringskassan när du har varit där. Om läkaren inte har skickat in utlåtandet direkt till oss så kan du skicka in det via 1177.

    Hitta läkarutlåtande på 1177 (1177.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

    Om din vårdmottagning inte kan utfärda digitala läkarutlåtanden, så kan du lägga till ditt läkarutlåtande som en digital bilaga efter att du har ansökt.

  3. Steg 3

    Ansök

    Du kan ansöka om merkostnadsersättning för din huvudman i e‑tjänsten. Välj ”ställföreträdare” i rullistan på inloggningssidan och fyll i ditt eget personnummer.

  4. Steg 4

    Vänta på information från oss

    När vi har fått din ansökan och ditt läkarutlåtande utreder vi om du kan få merkostnadsersättning. Om vi behöver mer information eller fler dokument från dig så hör vi av oss.

    Det tar ungefär 4 månader innan du får ett beslut om merkostnadsersättning. Men det kan ta längre tid om det saknas nödvändiga underlag.

    När vi utreder din ansökan bokar vi en tid för samtal med dig, där vi går genom dina kostnader tillsammans.

    Om du inte redan har berättat om dina kostnader i ansökan, så behöver du förbereda dig inför samtalet. Under samtalet kommer vi att be dig beskriva

    • vilka kostnader du har
    • orsaken till kostnaderna
    • hur du har räknat ut kostnaderna.

    Om du har skrivit att du behöver tolk så bokar vi det till samtalet.

Meddela förändringar som påverkar merkostnadsersättningen

Du som redan har merkostnadsersättning behöver meddela Försäkringskassan i vissa situationer. Det beror på att förändringar kan påverka merkostnadsersättningen. Du måste till exempel meddela oss om

  • dina merkostnader blir lägre eller försvinner
  • du börjar få bidrag från kommunen eller regionen för något som du får merkostnadsersättning för
  • du ska flytta utomlands
  • du ska resa utomlands i 6 månader eller mer.

Hör av dig så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter att du fick reda på förändringen. Om du låter bli att meddela oss så kan du behöva betala tillbaka pengar i efterhand.

Om du får högre kostnader så behöver du skicka in en ny ansökan. Hör gärna av dig innan du ansöker, så kan vi hjälpa dig att se om förändringen skulle kunna ge dig högre ersättning. Ring 0771-524 524 och säg att det gäller merkostnadsersättning.

Frågor och svar

Hjälpte den här sidan dig?

Senast uppdaterad