Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Områdeschef med fokus på analys av socialförsäkringen

Placeringsort
Stockholm
Diarienummer
FK 2024/010210

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Avdelningen för Ledningsstöd och analys har en central roll i att bygga Försäkringskassan som kunskapsmyndighet. Inom analysverksamheten hanterar vi stora mängder data om socialförsäkringen och dess administration. Vi genomför kvalitativa och kvantitativa analyser, både egeninitierade och på uppdrag av regeringen. Våra mål är att sprida kunskap i samhällsdebatten och att bidra till en ökad användning av kunskapsbaserade beslutsunderlag i och utanför Försäkringskassan. Viktiga mottagare är myndighetens ledning, regeringen och expertsamhället.

Vi söker nu en områdeschef till området sjukförsäkring och funktionsnedsättning. Vi erbjuder möjligheten att ta ansvar för att initiera och driva de analyser inom kunskapsområdena sjukförsäkring och funktionsnedsättning som kommer att vara viktigast för myndigheten framåt.

Hos oss får du ett varierande och spännande arbete i en trevlig arbetsmiljö. Om du också värdesätter ett välfungerande arbete med dina kollegor och vill bli en del av ett samhällsviktigt uppdrag, så kan detta vara tjänsten för dig.

Ansvar och arbetsuppgifter

Du har personalansvar för ett 15-tal medarbetare samt budgetansvar. Dina medarbetare är experter med både bredd och djup i sak- och metodkompetens. Som områdeschef ingår du i verksamhetsområdets ledningsgrupp och bidrar med din kompetens och ditt engagemang i verksamhetsområdets utveckling, resultat och utmaningar. I din roll behöver du vara duktig på att bygga interna nätverk och skapa goda relationer till samarbetspartners och målgrupper. 

Du har ansvar för att driva myndighetens kunskapsutveckling inom ditt område, säkra rätt kompetens för att ta fram efterfrågad kunskap och bidra till att myndigheten i högre utsträckning använder den när de styr och utvecklar verksamheten. Du har ett övergripande ansvar för att säkerställa kvalitet och slutsatser i alla analyser som drivs inom ditt område. Du behöver coacha och stötta medarbetarna i analysarbetets olika delar såsom frågeställningar, studiedesign, metod, skrivande samt kommunikation av resultat, slutsatser och rekommendationer. Utöver ansvaret för de specifika analyserna inom ditt område så kommer du också att ha ansvar för att driva och lösa specifika frågor av vikt för verksamhetsområdet eller avdelningen.

Du är en god ledare och har en väl utvecklad förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad situationen och uppdraget kräver. Genom dialog om verksamhetens syfte, mål och strategier skapar du förutsättningar för att dina medarbetare ska kunna och vilja ta stort ansvar för områdets resultat och för dess utveckling. Du balanserar kortsiktiga krav på resultat med en långsiktigt hållbar verksamhet och erbjuder därigenom medarbetarna en hälsofrämjande arbetsmiljö.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har relevant högskoleexamen eller har erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga
  • har god analysförmåga
  • har erfarenhet av att arbeta med analys, uppföljning och utvärdering
  • har god ledarskapsförmåga och erfarenhet av att leda och motivera medarbetare
  • är initiativtagande, målinriktad och kan omsätta visioner och strategier till mätbara resultat
  • kan skapa förutsättningar för engagemang, lärande och ständiga förbättringar utifrån verksamhetens mål
  • kan göra väl avvägda prioriteringar samt visa gott omdöme vid uttalanden, ageranden och beslut
  • har god självkännedom och är stabil som person, främjar ett förtroendeskapande arbetsklimat
  • har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
  • samarbetar och samverkar effektivt med andra
  • har god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt.

Det är meriterande om du har

  • goda kunskaper inom socialförsäkringsområdet eller närliggande områden inom statsförvaltningen
  • erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete i en kunskapsorganisation
  • formell chefserfarenhet
  • doktorsexamen.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper

Övrigt

En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. 

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner 

Chef: Hanna Larheden, 010-116 91 76 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Stig Lindblom, 010-116 90 63, stig.lindblom@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Henrik Lindholm, 010-116 92 35 Saco-S: Lars-Göran Karlsson, 010-116 92 52, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 19 maj 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.