Om du anser att ett anställningsbeslut är felaktigt och att du själv borde ha fått anställningen, kan du överklaga beslutet skriftligen. För att få anställningen genom att överklaga måste du kunna visa att du själv är skickligare för den aktuella anställningen än den som först fick den.
I överklagandet ska följande uppgifter finnas med:
- vilken anställning det gäller
- diarienummer
- varför du anser att du borde ha fått anställningen.
Ditt överklagande sänder du till:
HR-avdelningen
Bemanning och rekrytering 1
Försäkringskassan
103 51 Stockholm
Märk ditt kuvert med ”Överklagan"
Vi sänder ditt överklagande vidare till Statens Överklagandenämnd för prövning.
För att ditt ärende ska prövas måste ditt överklagande ha kommit in till Försäkringskassan innan beslutet har vunnit laga kraft, det vill säga inom tre veckor från den dag beslutet om anställning anslogs på Försäkringskassans huvudkontors anslagstavla, vid receptionen på LM Ericssons väg 30 i Hägersten. Kontakta HR Helpdesk, telefon: 0771‑52 44 40 eller mejl hr-fragor@forsakringskassan.se om du vill få anslaget för kännedom.