Försäkringsutredare inom Omvårdnadsbidrag
- Placeringsort
- Ospecificerat
- Diarienummer
- FK 2025/025780
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Du blir en del av ett team som arbetar tillsammans mot gemensamt uppsatta mål. Här värdesätts din förmåga att arbeta strukturerat och effektivt för att driva ditt arbete framåt.
Effektiva utredningar och professionell kundkontakt
Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Vi söker ett antal tidsbegränsade anställningar, vilket innebär att du hanterar en avgränsad del av arbetsuppgifterna som ingår i rollen som Försäkringsutredare inom Omvårdnadsbidrag.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- kan förstå och analysera komplexa frågor
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du
- har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
- har erfarenhet av att arbeta mot uppsatta mål med goda resultat
- har erfarenhet av att dokumentera under pågående telefonsamtal på dator
- har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tidsbegränsad anställning 11 månader med start senast den 19 januari 2026, heltid. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: Ospecificerad (valfritt kontor på Försäkringskassan).
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Kristin Wallenäs, 010-119 77 43, Therese Jakobsson, 010-111 88 76 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Hanna Granvik, hanna.granvik@forsakringskassan.se 010-113 45 09 och Lisa Berglin, lisa.berglin@forsakringskassan.se, 010-113 45 08 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Elma Arifovic, 010-112 28 52, Saco-S: Mikael Ryberg, 010-119 77 69, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 november 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service.