Beslutfattare inom Återbetalning i Östersund
- Placeringsort
- Östersund
- Diarienummer
- FK 2025/026504
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Försäkringen Återbetalning är ett dynamiskt verksamhetsområde i ständig utveckling som finns på flera orter i landet. Vår ambition är att vi tillsammans skall skapa målfokuserade enheter där vi känner arbetsglädje, stöttar varandra, tar ansvar och ser lösningar. Allt för att tillsammans kunna leverera rättssäkra, kvalitativa processer, effektiv handläggning och god service till våra medborgare.
Kvalitetssäkring, beslut och kommunikation
Som beslutsfattare beslutar du om återbetalning av konstaterade felutbetalningar. De som handlägger ärenden inom återbetalning lämnar förslag till beslut som du kvalitetssäkrar. När du arbetar med återbetalning möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder och därför kan bli återbetalningsskyldiga. Det innebär att du förmedlar beslut om återbetalning till personer som kan befinna sig i en ekonomiskt svår situation. Du ansvarar för att förklara beslutet enkelt, tydligt och strukturerat så att det är lätt att förstå. Därför säkerställer du att beslutet du fattar är rättssäkert och begripligt för den försäkrade. I din roll bidrar du till att ge individen förutsättningar att känna kontroll och trygghet i sina kontakter med Försäkringskassan. Du har kontakt med försäkringshandläggare både på telefon och skriftligen.
I arbetet ingår även att handlägga beslut om rättning och ändring av beslut inom återbetalning.
Du håller dig uppdaterad om aktuellt rättsläge och samarbetar, förutom med de som handlägger individärenden, även med specialister, verksamhetsutvecklare och lokala chefer.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
- kan förstå och analysera komplexa frågor
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- har arbetat på en myndighet med kvalificerad handläggning och fattat beslut som påverkat individer.
Det är meriterande om du
- har god erfarenhet av effektiv handläggning med god kvalitét
- har god kompetens och sakkunskap inom återbetalning och socialförsäkringen
- har god förvaltningsrättslig kunskap och förståelse
- har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor
- har erfarenhet av pedagogisk handledning eller likvärdig erfarenhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Placeringsort: Östersund.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Maria Morén, 010-1188104 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Annika Sörensen, 010-1116600, annika.sorensen@fk.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Annika Borg, 010-1163474 Saco-S: Johan Dahl, 010-1188750 Seko: Johanna Grundström, 010-1153044.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 4 december 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service.