Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Beslutfattare inom Återbetalning i Östersund

Placeringsort
Östersund
Diarienummer
FK 2025/026504

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 260 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Försäkringen Återbetalning är ett dynamiskt verksamhetsområde i ständig utveckling som finns på flera orter i landet. Vår ambition är att vi tillsammans skall skapa målfokuserade enheter där vi känner arbetsglädje, stöttar varandra, tar ansvar och ser lösningar. Allt för att tillsammans kunna leverera rättssäkra, kvalitativa processer, effektiv handläggning och god service till våra medborgare.

Kvalitetssäkring, beslut och kommunikation

Som beslutsfattare beslutar du om återbetalning av konstaterade felutbetalningar. De som handlägger ärenden inom återbetalning lämnar förslag till beslut som du kvalitetssäkrar. När du arbetar med återbetalning möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder och därför kan bli återbetalningsskyldiga. Det innebär att du förmedlar beslut om återbetalning till personer som kan befinna sig i en ekonomiskt svår situation. Du ansvarar för att förklara beslutet enkelt, tydligt och strukturerat så att det är lätt att förstå. Därför säkerställer du att beslutet du fattar är rättssäkert och begripligt för den försäkrade. I din roll bidrar du till att ge individen förutsättningar att känna kontroll och trygghet i sina kontakter med Försäkringskassan. Du har kontakt med försäkringshandläggare både på telefon och skriftligen.

I arbetet ingår även att handlägga beslut om rättning och ändring av beslut inom återbetalning.

Du håller dig uppdaterad om aktuellt rättsläge och samarbetar, förutom med de som handlägger individärenden, även med specialister, verksamhetsutvecklare och lokala chefer.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
  • har arbetat på en myndighet med kvalificerad handläggning och fattat beslut som påverkat individer.

Det är meriterande om du

  • har god erfarenhet av effektiv handläggning med god kvalitét
  • har god kompetens och sakkunskap inom återbetalning och socialförsäkringen
  • har god förvaltningsrättslig kunskap och förståelse
  • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor
  • har erfarenhet av pedagogisk handledning eller likvärdig erfarenhet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Placeringsort: Östersund.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Maria Morén, 010-1188104 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Annika Sörensen, 010-1116600, annika.sorensen@fk.se (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Annika Borg, 010-1163474 Saco-S: Johan Dahl, 010-1188750 Seko: Johanna Grundström, 010-1153044.  

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 4 december 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service.