Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Verksamhetsutvecklare inom Säkerhet Ledningsstöd

Placeringsort
Stockholm
Diarienummer
FK 2025/026718

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 260 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Verksamhetsområde Säkerhet ansvarar för styrning av säkerhet och tillser att det finns förutsättningar för Försäkringskassan att utföra sina uppgifter från ett normalläge till allvarliga fredstida kriser, krigsfara och krig. Verksamhetsområdet ska skapa förutsättningar att förebygga och begränsa skador på Försäkringskassans personal, verksamhet, information, egendom och lokaler.

Vi söker verksamhetsutvecklare till område Säkerhet Ledningsstöd.

Verksamhetsplanering, strukturer och ledningsstöd

Områdets uppgifter består i att skapa förutsättningar för en väl fungerande styrning och ledning av verksamhetsområdet Säkerhet. Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att bidra till förflyttning och utveckling av verksamhetsområdets verksamhet, samordna samt driva verksamhetsgemensamma uppdrag som bidrar till Försäkringskassans mål och vision. Du utgör ett rådgivande stöd till verksamhetsområdeschef samt ledningsgrupp.

Du har, utöver fokus på verksamhetsområdet och avdelningen, alltid hela myndighetens perspektiv med dig och arbetet genomförs i samarbete med kollegor inom Försäkringskassan.

I tjänsten ingår att bevaka och vara insatt i aktuell samhällsutveckling av betydelse för Försäkringskassan samt att utifrån detta analysera tänkbara konsekvenser för verksamheten. I arbetet ingår också att medverka i olika nätverk och bland annat driva eller delta i beredningar och verksamhetsplanering. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • har flerårig erfarenhet från arbete med verksamhetsplanering, samordning och uppföljning
  • har mycket goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
  • har förmåga att skapa ett användbart nätverk
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du

  • har god kunskap om Försäkringskassans organisation och ledningsprocesser
  • har erfarenhet av att arbeta i en stor offentlig organisation
  • har arbetslivserfarenhet inom säkerhetsområdet, där du arbetat med verksamhetsutveckling eller säkerhetsfrågor.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm (Telefonplan).

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Catharina Nilsson, 010-116 98 56 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Stig Lindblom, stig.lindblom@forsakringskassan.se 010-116 90 63 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Carolina Mancho, 010-116 28 80, Saco-S: Karoline Mellgren, 010-116 93 36, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 5 december 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service.