Administrativ assistent till rättsligt stöd i Göteborg
- Placeringsort
- Göteborg
- Diarienummer
- FK 2025/026908
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga administrerar ett stort antal socialförsäkringsförmåner, bland annat assistansersättning, sjuk- och aktivitetsersättning och ersättning vid arbetsskada. Inom verksamhetsområdet rättsligt stöd ansvarar vi för avdelningens omprövningsverksamhet, processföring i domstol och det handläggningsnära rättsliga stödet. Tillsammans utgör vi en kraft och motor i det rättsliga kvalitetsarbetet på avdelningen. Vi har vuxit och behöver nu ett erfaret administrativt stöd, gärna med förståelse för och intresse av rättsliga frågor. Vi söker dig som vill vara med och etablera och organisera vår administrativa funktion!
Administration, service och samarbete
Som administrativ assistent inom Avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga ger du administrativt stöd till verksamhetsområdeschef, ledningsgrupp och verksamhetsområdet. Du bidrar till att chefernas och medarbetarnas vardag fungerar smidigt. Rollen innebär ett nära samarbete med verksamheten och i arbetet tar du egna initiativ till förbättring.
I arbetet hanterar du mötesdokumentation, personaladministration, behörigheter och inköp. Du koordinerar och följer upp aktiviteter inom arbetsmiljö, verksamhetsplanering, konferenser med mera. Arbetet innefattar också diarieföring och du assisterar med bland annat attestering av fakturor och statistikuppföljning. Du samarbetar med och är kontaktperson åt andra verksamheter både internt och externt.
Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
- är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
- identifierar snabbt problem och löser dessa på ett relevant sätt
- är serviceorienterad.
Det är meriterande om du
- har jobbat med administration, gärna på myndighet och inom det rättsliga området
- har en paralegalutbildning
- har jobbat med att implementera AI-verktyg i eller digitalisering av administrativt arbete
- har goda kunskaper i Officepaketet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Göteborg.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Emelie Stålberg, 010-111 75 05 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maja Löf, maja.lof@forsakringskassan.se, 010-113 45 01 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Fatima Gassama Oom, 010-111 39 23, Saco-S: Emma Almer, 010-112 72 18, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 10 december 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service.