Verksamhetsutvecklare inom Funktionsnedsättning, flera orter
- Placeringsort
- Ospecificerat
- Diarienummer
- FK 2025/026327
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Försäkringskassan har ett samhällsviktigt uppdrag. Vi utvecklar vår handläggning med fokus på individers olika behov och förutsättningar. Parallellt arbetar vi för att förhindra brott och missbruk av socialförsäkringen. Avdelningen FV ger personer med funktionsnedsättning ekonomisk trygghet genom att besluta och betala ut bl.a. omvårdnadsbidrag, merkostnadsersättning, bilstöd, handikappersättning, närståendepenning och smittbärarpenning.
Verksamhetsutveckling, analys och intern samverkan
Som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att driva olika typer av utvecklingsarbeten och arbetar mot många olika verksamhetsområden/funktioner. I arbetet ingår utöver det också att medverka i nätverk, delta i beredningar, arbeta med verksamhetsplanering och årsredovisningar. Du bidrar till förverkligandet av Försäkringskassans vision och verksamhetsidé. Du har även ett ansvar att uppmärksamma utvecklingsbehov och omsätta dessa till konkreta aktiviteter. I tjänsten ingår att bevaka och vara väl insatt i aktuell samhällsutveckling av betydelse för Försäkringskassan samt att utifrån detta analysera tänkbara konsekvenser för verksamheten.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med att skapa förändring, driva utveckling och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- har flerårig erfarenhet från arbete inom aktuellt verksamhetsområde och eller verksamhetsutveckling
- har mycket goda kunskaper inom förändrings- och utvecklingsprocesser
- har goda kunskaper i projektledning och olika samverkansformer
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
- har förmåga att skapa ett användbart nätverk
- kan förstå och analysera komplexa frågor
- kommer med innovativa idéer och lösningar som främjar utveckling
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
- har erfarenhet av agilt arbetssätt
- har erfarenhet av att arbeta i en stor offentlig organisation
- har arbetat med digitalisering och automatisering
- har erfarenhet av processutveckling
- har erfarenhet av att förändringsleda och erfarenhet av att utvärdera.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. Placeringsorter: de kontor på Försäkringskassan där förmånen är representerad idag.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Ulrika Wahlberg, 010-1169794 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Laila Blomquist Eriksson, 010-111 34 57, laila.blomquist.eriksson@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Hanna Nordfors, 010 111 38 74, Saco-S: Malin Jonsson, 010-111 73 54 och Tony Engelbrechtsen 010-113 08 99, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 3 december 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service.