Enhetschef inom inkomstutredningar, Göteborg
- Placeringsort
- Flera orter
- Diarienummer
- FK 2025/024036
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Nära ledarskap, förändring, hållbar arbetsplats
Som enhetschef är du den chef som befinner dig närmast medarbetarna och verksamheten. Du ansvarar för att leda och driva det dagliga arbetet utifrån avdelningens uppdrag och mål där den statliga värdegrunden genomsyrar ditt arbete. Genom ditt ledarskap förmedlar du tydliga förväntningar, följer upp mål och ger dina medarbetare rätt förutsättningar att ta sitt ansvar. Du har personalansvar såväl som resultat- och uppföljningsansvar för teamen i din enhet.
Din enhet består av 25 medarbetare som arbetar med inkomstutredningar och har sin placering i Göteborg och Trollhättan. Genom ett nära ledarskap skapar du den förutsägbarhet, trygghet och hållbarhet som är nödvändig för att medarbetarna ska kunna ta sitt ansvar samt möta behov av förändring. Du skapar förståelse för sammanhang, riktning och de målbilder avdelningen satt upp och tar fram de planer din verksamhet behöver. Som enhetschef är du ett stöd för områdeschefen och du ingår i områdets ledningsgrupp som består av åtta personer där du bidrar med din kompetens och ditt engagemang. Du anpassar och utövar ditt ledarskap på ett sätt som skapar förutsättningar för medarbetarna att använda sitt omdöme och kompetens.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- har god ledarskapsförmåga
- främjar andras professionella och personliga utveckling
- arbetar för att nå mål och resultat, följer upp effekterna av egna och andras aktiviteter
- har ett systematiskt arbetssätt
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god självkännedom och är stabil som person, främjar ett förtroendeskapande arbetsklimat
- främjar ömsesidig dialog, är lyhörd och anpassar sin kommunikation efter behov och situation.
Det är meriterande om du
- har erfarenhet av operativt ledarskap
- har erfarenhet av coachande ledarskap och att leda i förändring
- har erfarenhet av att leda och utveckla team
- har erfarenhet av att leda på distans
- har erfarenhet av att planera din verksamhet i samarbete med chefskollegor på distans
- har god förståelse för Försäkringskassans uppdrag
- har erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering inom staten.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1-2 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Göteborg eller Trollhättan med medarbetare på båda orterna.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Maria Öystilä, 010-119 60 93 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Malin Skoglund, malin.skoglund2@forsakringskassan.se, 010-113 10 45 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Daniel Källström, 010-119 61 29, Saco-S: Disa Thorsvad, 010-112 52 46, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 16 november 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.
