Försäkringshandläggare inom sjukförsäkring inriktning telefoni i Östersund
- Placeringsort
- Östersund
- Diarienummer
- FK 2025/026500
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Kundservice inriktning telefoni
Som försäkringshandläggare med inriktning telefoni jobbar du schemalagt med att svara på frågor om sjukförsäkringen, till exempel sjukpenning och rehabiliteringsersättning. De flesta frågorna kommer per telefon, men allmänna frågor kan också komma per mejl. Det ingår i ditt jobb att dokumentera i våra handläggningssystem enligt en given standard och med stöd av vägledande dokument. Du ingår i ett team där ni jobbar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av erfarenheter.
Du är ofta kundens första kontakt med Försäkringskassan vid sjukdom. Därför behöver du vara intresserad av och bra på att snabbt identifiera kundens behov och vägleda personen i våra e-tjänster. På så sätt hjälper du kunden att få överblick och känna sig trygg i kontakten med Försäkringskassan. Varje kunds situation är unik och alla ska bemötas utifrån sina specifika behov. Du behöver därför vara lyhörd och respektfull. Många av våra kunder är i en svår situation i livet, vilket kan innebära att en del samtal kan vara svåra. Då behöver du visa empati, men samtidigt vara saklig utifrån förutsättningarna i sjukförsäkringens regelverk.
Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av din chef, utsedda handledare och olika stödfunktioner, till exempel en specialist. Utifrån verksamhetens mål och uppdrag har du och din chef också en dialog om dina förutsättningar och resultat.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är serviceorienterad
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
- har god kommunikativ förmåga på svenska och engelska, i både tal och skrift
- jobbar på ett självständigt sätt, tar initiativ och ansvar
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål.
Det är meriterande om du
- har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö
- har erfarenhet av att arbeta i parallella system med dator som arbetsverktyg.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Det kommer hållas ett digitalt rekryteringsseminarium med information om tjänsten torsdagen den 18 december kl. 17.00 för de som går vidare i processen. Placeringsort: Östersund.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Peter Ivarsson, 010-111 43 61 och Elena Florin de Paula, 010-113 09 03 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Emelie Hillman, emelie.hillman1@forsakringskassan.se och Denise Marica, denise.marica@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Jessica Stjernefeldt, 010-113 72 69, Saco-S: Maria Wärdell, 010-117 72 21, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 14 december 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service.