Försäkringshandläggare inom barnbidrag i Norrköping

- Placeringsort
- Flera orter
- Diarienummer
- FK 2025/023753
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Du blir en viktig del i Försäkringskassans barnbidragsteam, en enhet präglad av professionella statstjänstemän som samarbetar nära och gemensamt fokuserar på att möta medborgarnas behov med engagemang och respekt.
Handläggning, kundkontakt och teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
När du arbetar med barnbidrag möter du föräldrar, familjehemsföräldrar och andra som kan få barnbidrag. Det kan till exempel vara sammanboende eller separerade föräldrar, ensamkommande flyktingbarn eller föräldrar till barn i anpassad skola. Du utreder bland annat rätten till barnbidrag och flerbarnstillägg för individer i väldigt olika livssituationer som ibland kan vara svåra. Dina utredningar är ofta beroende av andra aktörer såsom Skatteverket, Migrationsverket, Centrala studiestödsnämnden och kommuner.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är serviceorienterad
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- har datorvana.
Det är meriterande om du har
- arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
- vana av att jobba mot korta deadlines och uppsatta mål med fokus på resultat
- erfarenhet av arbeta inom handel, kundservice eller kundtjänst i en tempofylld miljö
- erfarenhet av att bemöta människor i olika livssituationer i en tempofylld miljö.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kommer arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: Norrköping och Sollentuna.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Olivia Dahlström (Norrköping), 010-114 00 80 och Hazem Achkoudir, (Sollentuna) 010-114 04 30 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Mats Törngren, 010-113 44 13, mats.torngren@fk.se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Diana Barac, Saco-S: Daria Memetovic, Seko: Johanna Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2 november 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.