Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Administrativ assistent till IT-avdelningen i Stockholm

Placeringsort
Stockholm
Diarienummer
FK 2025/023020

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.

Verksamhetsområdet ITI ansvarar huvudsakligen för en samordnad, kvalitetssäkrad och effektiv hantering av information, data och AI inom Försäkringskassan men också för att aktivt bidra inom dessa områden till hela offentliga sektorn. Vi ser till att vi har produkter och tjänster för att möjliggöra en datadriven verksamhet och skapar samarbeten med externa intressenter och partners inom AI-området. Till detta nya och spännande verksamhetsområde söker vi nu en administrativ assistent.

Dokumentation, administration, kommunikation samt internt och externt samarbete

Som administrativ assistent inom verksamhetsområdet ger du administrativt stöd till ledningsgruppen och bidrar till att chefernas vardag fungerar smidigt. Rollen innebär ett nära samarbete med verksamheten och i arbetet tar du egna initiativ till förbättring.

I arbetet hanterar du mötesdokumentation, personaladministration, behörigheter och inköp. Du koordinerar och följer upp aktiviteter inom arbetsmiljö, verksamhetsplanering, konferenser, remisser och beredningar med mera. Tjänsten innebär också arbete med diarieföring och du assisterar cheferna i verksamhethetens ledningsgrupp med bland annat attestering av fakturor och statistikuppföljning. Du samarbetar med och är kontaktperson åt andra verksamheter både internt och externt.

Verksamhetsområdet är nytt vilket innebär att organisationen kommer att växa och förändras över tid. Därför är det viktigt att du gillar förändringar, är flexibel och utifrån din roll vill bidra i arbetet framåt. 

Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • har erfarenhet av att arbeta i en administrativ funktion innehållande t ex koordinering eller verksamhetsprojekt med fokus på chefsstöd i större organisationer
  • har erfarenhet av att arbeta med chefer på högre ledningsnivå
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
  • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
  • identifierar snabbt problem och löser dessa på ett relevant sätt. 

Det är meriterande om du

  • har universitets eller högskoleutbildning
  • har goda kunskaper i Officepaketet
  • har erfarenhet av skriftlig kommunikation
  • har erfarenhet av IT verksamhet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tjänst, tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm, Telefonplan.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Johan Gabrielsson, 072-464 19 00 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Anneli Wetterholt, 010-118 68 12 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Camilla Stenberg, Saco-S: Amelie Johansson, Seko: Eliza Grundström. Dessa når du på vårt växelnr: 08-786 90 00.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 26 oktober. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.