Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Försäkringsutredare inom assistansersättning i Göteborg

Placeringsort
Flera orter
Diarienummer
FK 2025/018656

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Vi söker dig som vill arbeta för att personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning ska få möjlighet att klara sin vardag. För att trivas hos oss är det viktigt att du kan driva och planera ditt arbete självständigt, men samtidigt gillar att samarbeta för att så effektivt som möjligt nå våra uppsatta mål och ge våra kunder den bästa servicen.

Utredningar, analyser och teamarbete

Som försäkringsutredare handlägger du ansökningar om assistansersättning. I jobbet möter du personer som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan behöva hjälp att klara sina grundläggande behov. Du gör kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden, och bedömer om individen har rätt till ersättning för personlig assistans. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Som försäkringsutredare träffar du personen i personliga möten, vanligen per telefon, Skype och brevledes men även vid hembesök. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra aktörer, till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa vilket bland annat innebär löpande dokumentation samt uträkningar av antal assistanstimmar.

Du ingår i ett team som planerar och fördelar arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Som nyanställd får du en gedigen introduktionsutbildning och stöd av handledare.

Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
  • har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.

Det är meriterande om du har

  • har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
  • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
  • har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
  • har arbetat i en produktionsstyrd verksamhet
  • har körkort för personbil.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

4 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: Göteborg och Varberg.

För dig som går vidare i rekryteringsprocessen kommer ett digitalt rekryteringsseminarium att hållas tisdag den 16 september kl. 17-18.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Ulrika Krämer, 010-119 62 34 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maja Paulsson, maja.paulsson@forsakringskassan.se, 010-113 44 86 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Susanne Ottosson, 010-119 27 84, Saco-S: Malin Jonsson, 010-111 73 54, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 7 september 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.