Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Specialist till Återbetalning i Östersund

Placeringsort
Östersund
Diarienummer
FK 2025/019713

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Coachning, utveckling och samarbete

Som specialist ger du råd och stöd till handläggare gällande försäkringstolkning och aktuella handläggningsprocesser. Genom att coacha handläggarna bidrar du till att de har rätt kompetens för att möta sökandes och försäkrades behov. Du bidrar aktivt till att skapa ett arbetsplatslärande klimat och du identifierar det samlade kompetensbehovet och initierar möjliga utvecklingsvägar. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter. I arbetet ingår att bidra till förändring och utveckling av processerna och du har en viktig roll i implementeringen av regel- och processförändringar. I uppdraget ingår även att stödja enhetschefer med uppföljning av kvalitet i handläggningen samt vara ett stöd till den lokala ledningsgruppen i frågor som berör ditt specialistområde. Som specialist inom Återbetalning är du en del i ett team av specialister. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som 

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • har specialistkompetens och sakkunskap (alt handläggningskunskap) inom Återbetalning)
  • har ett coachande förhållningssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
  • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
  • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål.

Det är meriterande om du

  • fördjupade kunskaper inom socialförsäkringen, förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
  • har goda kunskaper inom minst ett av Försäkringskassans förmånsområden, gärna inom Återbetalning
  • erfarenhet av handledning av nyanställda
  • erfarenhet av kvalitetssäkring av ärenden inom Återbetalning.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. Placeringsort: Östersund.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Ann-Christin Ekdahl, 010-118 34 19 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Annika Sörensen, annika.sorensen@fk.se, 010-111 66 00 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Thomas Blomgren, 010-118 82 23 Saco-S: Johan Dahl, 010-118 87 50 Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 15 september 2025. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.