Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Försäkringshandläggare inom sjukförsäkringen inriktning telefoni i Västerås

Placeringsort
Västerås
Diarienummer
FK 2025/018549

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan cirka 20 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Telefoni och kundmöten

Som försäkringshandläggare med inriktning telefoni jobbar du schemalagt med att svara på frågor om sjukförsäkringen, till exempel sjukpenning och rehabiliteringsersättning. De flesta frågorna kommer per telefon, men allmänna frågor kan också komma per mejl. Det ingår i ditt jobb att dokumentera i våra handläggningssystem enligt en given standard och med stöd av vägledande dokument. Du ingår i ett team där ni jobbar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av erfarenheter.

Du är ofta kundens första kontakt med Försäkringskassan när hen är sjuk. Därför behöver du vara intresserad av och bra på att snabbt identifiera kundens behov och vägleda hen i våra e-tjänster. På så sätt hjälper du kunden att få överblick och känna sig trygg i kontakten med Försäkringskassan. Varje kunds situation är unik och hen ska bemötas utifrån sina specifika behov. Du behöver därför vara lyhörd och respektfull.  Många av våra kunder är i en svår situation i livet, vilket kan innebära att en del samtal kan vara svåra. Då behöver du visa empati, men samtidigt vara saklig utifrån förutsättningarna i sjukförsäkringens regelverk.

Som nyanställd får du en introduktionsutbildning och stöd av din chef, utsedda handledare och olika stödfunktioner, till exempel en specialist. Utifrån verksamhetens mål och uppdrag har du och din chef också en dialog om dina förutsättningar och resultat.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är serviceorienterad
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
  • har god kommunikativ förmåga på svenska och engelska, i både tal och skrift
  • jobbar på ett självständigt sätt, tar initiativ och ansvar
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål.

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet av kundmöten via telefon i en tempofylld arbetsmiljö
  • har erfarenhet av kundtjänst telefoni i en tempofylld arbetsmiljö
  • har mycket god vana av att jobba med flera digitala verktyg och självbetjäningstjänster parallellt
  • talar fler språk än svenska och engelska.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Västerås.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Ove Båhlström, 010-119 21 80 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Jenny Boberg Asplund, 010-113 45 18, mejl, jenny.boberg.asplund@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Radmila Andric, 010-119 21 94, Saco-S: Joakim Larsson, 010-118 87 54, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 1a september 2025. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.