Försäkringshandläggare inom bostadstillägg i Kalmar

- Placeringsort
- Kalmar
- Diarienummer
- FK 2025/016562
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Gillar du att arbeta i ett högt tempo? Blir du motiverad av att uppnå goda resultat? Då kan detta vara rätt tjänst för dig.
Vi på bostadstillägg är i ett spännande utvecklingsskede och ska bli fler handläggare.
Produktionsinriktat teamarbete
Som försäkringshandläggare är du medarbetare i staten med ett viktigt uppdrag: att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid, med god kvalité. Bostadstillägg kan personer söka som har beviljats sjuk- eller aktivitetsersättning. Du handlägger och fattar beslut om bostadstilläggets storlek samt om det ska betalas ut under en begränsad tid eller tillsvidare. Du utreder och gör ekonomiska uträkningar gällande bostadskostnad, inkomster, inkomst av kapital och tillgångar och ansvarar för administrationen av utbetalningar. Kontakten med de försäkrade sker både i telefon och i skrift. Du kommer även vara schemalagd viss del av arbetstiden för att bemanna kundcenter telefoni. Det är viktigt att du visar engagemang, informerar och återkopplar. Du har kontakt och samarbetar med bland annat Skatteverket, Socialtjänsten och fastighetsbolag. Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är serviceorienterad
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du har
- är resultatinriktad och van att arbeta mot uppsatta mål
- har erfarenhet av att arbeta produktionsinriktat i team
- har erfarenhet av administrativt arbete
- har erfarenhet av att fatta beslut som påverkar individer
- har erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Kalmar.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Peter Lillvik Starlead, 010-111 79 57 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Maja Löf, 010-113 45 01, maja.lof@forsakringskassan.se (v.30-32), Elin Magnusson, 010-113 44 98, elin.magnusson@forsakringskassan.se (v.33) (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Anne Catrine Gemzell, 010-111 25 29, Saco-S: Linda Eriksson Kartal 010-112 02 00, Tobias Schelin, 010-114 24 90, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 13 augusti 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.