Specialist till SGI område Syd

- Placeringsort
- Flera orter
- Diarienummer
- FK 2025/014560
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Som specialist hos Sjukpenninggrundande inkomst (SGI) blir du en del av ett team som tillsammans ger råd och stöd i frågor om SGI och arbetsplatsinriktad rehabilitering. Genom att coacha handläggarna/utredarna bidrar du till att de har rätt kompetens för att möta de uppsatta målen.
Coachning, utveckling och samarbete
Som specialist ger du råd och stöd till handläggare/utredare gällande försäkringstolkning och aktuella handläggningsprocesser. Genom att coacha handläggarna/utredarna bidrar du till att de har rätt kompetens för att möta sökandes och försäkrades behov. Du bidrar aktivt till att skapa ett arbetsplatslärande klimat och du identifierar det samlade kompetensbehovet och initierar möjliga utvecklingsvägar. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter. I arbetet ingår att bidra till förändring och utveckling av processerna och du har en viktig roll i implementeringen av regel- och processförändringar. I uppdraget ingår även att stödja enhetschefer med uppföljning av kvalitet i handläggningen samt vara ett stöd till den lokala ledningsgruppen i frågor som berör ditt specialistområde. Som specialist inom SGI-Syd är du en del i ett team av specialister.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbetar hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- har specialistkompetens och/eller sakkunskap inom SGI
- har ett coachande förhållningssätt
- kan förstå och analysera komplexa frågor
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål.
Det är meriterande om du
- har fördjupade kunskaper inom socialförsäkringen, förvaltningsrätt samt offentlighet och sekretess
- har goda kunskaper om Försäkringskassans hemsida/självbetjäningstjänster och Försäkringskassans organisation.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Placeringsort: Jönköping, Växjö, Karlshamn, Karlskrona, Kristianstad, Lund, Malmö och Helsingborg. Med anledning av semesterledigheter sker återkoppling i slutet av juli.
Intervjuer kommer preliminärt att hållas den 12/8 och den 13/8.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Linda Morén, 010- 111 61 99 (för frågor om tjänsten) samt chef: Danijela Dojcinovic Björkqvist, 010-117 30 65 (för frågor om tjänsten under v. 26 och v. 27). HR-specialist: Monika Havenfyr, monika.havenfyr@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Pernilla Lundquist 010-111 37 37 Saco-S: Disa Thorsvad 010-112 52 46 Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 juli 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.