Administrativ assistent inom avdelningen Barn och Familj i Stockholm

- Placeringsort
- Stockholm
- Diarienummer
- FK 2025/011861
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Vill du ha en viktig roll där internationellt samarbete och människors vardag går hand i hand? Som administrativ assistent på området för Internationellt underhållsstöd och EU-familjeförmåner - inom avdelningen Barn och Familj - blir du en del av en samhällsviktig funktion med verksamhet i Visby, Malmö och Stockholm. Här arbetar vi med att hantera internationella ärenden som kräver samverkan med både svenska och utländska myndigheter.
Dokumentation, administration samt internt och externt samarbete
Som administrativ assistent ger du administrativt stöd till ledningsgruppen och bidrar till att chefernas vardag fungerar smidigt. Rollen innebär ett nära samarbete med verksamheten och i arbetet tar du egna initiativ till förbättring.
I arbetet hanterar du mötesdokumentation, personaladministration, behörigheter och inköp. Du koordinerar och följer upp aktiviteter inom arbetsmiljö, verksamhetsplanering, konferenser med mera. Tjänsten innebär också arbete med diarieföring och du assisterar chefen med bland annat attestering av fakturor och statistikuppföljning. Du samarbetar med och är kontaktperson åt andra verksamheter både internt och externt. Som medarbetare på Försäkringskassan har du ett högt säkerhetsmedvetande eftersom myndigheten kommer i kontakt med sekretessbelagda uppgifter.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- är serviceorienterad
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
- är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
- identifierar snabbt problem och löser dessa på ett relevant sätt.
Det är meriterande om du
- har goda IT kunskaper och arbetar obehindrat i Officepaketet
- har god erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete
- har erfarenhet av arbete i en större offentlig organisation
- har kunskap om förvaltningslagen.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm, Telefonplan.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Urban Viklund, 010-116 28 04 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Louisa Jörgensen, 010-113 43 37 eller louisa.jorgensen@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Marlene Andersson, 010-111 22 97, Saco-S: Daria Memetovic, 010-118 40 78, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 25 maj 2025. Ladda upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.