It-samordnare inom Applikationsdrift i Sundsvall

- Placeringsort
- Sundsvall
- Diarienummer
- FK 2025/011769
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Tjänsten är placerad inom enheten Applikationsdrift 2 som är en av åtta enheter inom området Applikationsdrift och Distribution inom Försäkringskassans IT-avdelning. Inom enheten arbetar vi med områdesövergripande uppdrag inom bland annat ledningsstöd, säkerhet, kontinuitet och riskhantering. Hos oss finns bred kompetens och vi samverkar nära med andra, både övriga enheter i vårt område och även övriga IT-avdelningen.
Nu söker vi en ny kollega då en medarbetare går vidare till annan roll inom myndigheten. Gruppen består i dag av fem medarbetare, en konsult och en chef. Uppdraget är både strategiskt och operativt, där du stöttar området i att upprätthålla struktur, samordning och efterlevnad av riktlinjer inom flera centrala processer.
It-samordning, aktivitetsledning, planering, ledningsstöd och säkerhetsarbete
I rollen som IT-samordnare arbetar du med ett eller flera områdesövergripande ansvarsområden. Du driver och samordnar aktiviteter kopplade till exempelvis säkerhet, kontinuitet, kataloghantering, riskhantering och diarieföring, och fungerar samtidigt som administrativt stöd i ledningsgruppen.
Arbetet innebär bland annat att koordinera säkerhetsincidenter, bidra till att stärka säkerhetskulturen genom information och utbildning samt vara kontaktperson i säkerhetsfrågor. Du deltar aktivt i riskhanteringsprocessen som riskanalysledare, där du planerar och leder workshops samt dokumenterar och följer upp arbetet i systemet Ifacts.
Du samordnar kontinuitetsarbete och testövningar inom området, ger stöd i diarieföring av beslutsunderlag och fungerar som katalogmanager med ansvar för rutiner och kostnadsfördelning. Som en del av ledningsgruppen avlastar du med administrativa uppgifter såsom mötesbokningar, protokollföring och verktygsstöd i Jira och Confluence.
Du har god möjlighet att planera och prioritera ditt arbete självständigt, inom ramen för Försäkringskassans riktlinjer och uppsatta deadlines.
Det här är ett jobb för dig som kan växla mellan olika uppdrag, trivs med att dokumentera och strukturera information samt tycker om att samarbeta.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- har kunskap och erfarenhet inom IT-samordning och It-administration inom en större IT-driftsorganisation
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- har god kommunikativ förmåga, i tal och skrift
- har god kommunikativ förmåga, på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande om du har
- erfarenhet av aktivitetsledning eller projektledning i IT-relaterad verksamhet
- kunskap eller erfarenhet av något av verktygen P360, ITSM Smart IT, Ifacts, Jira eller Confluence
- arbetat med säkerhetsrelaterade frågor
- insikt eller erfarenhet för processarbete, riskhantering eller kontinuitetsplanering
- erfarenhet av att hantera diarieföring, ledningsstöd eller annan form av administrativt stöd
- förståelse för kataloghantering och kostnadsfördelning kopplat till IT-tjänster
- arbetat med eller har kunskap om myndighetsstyrda regelverk och styrande dokument.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Sundsvall.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Catrin Holoch, 010 114 77 36 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ahmad Mohsen, ahmad.mohsen@fk.se , 010 113 45 24 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Christina Lövgren, Saco-S Ann Wiström, Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 9 juni 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.