Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Steg för steg: Från ansökan till anställd

När du ansöker om ett jobb hos oss fokuserar vi på din kompetens. Vi gör det objektivt och utifrån de krav som framgår av annonsen.

Steg för steg

  1. Steg 1

    Du ansöker

    Du ansöker i vårt digitala rekryteringssystem via länken som finns i annonsen. Bifoga cv och eventuell annan information som efterfrågas. Då får du ett mejl som bekräftar att vi har tagit emot din ansökan.

  2. Steg 2

    Vi väljer ut lämpliga kandidater

    När ansökningstiden har gått ut tittar vi på din ansökan för att se hur väl du matchar det vi söker. Vi väljer ut de kandidater som bäst motsvarar våra krav.

  3. Steg 3

    Du kan få göra tester

    Det kan bli aktuellt med en eller flera webbaserade tester. Testerna mäter egenskaper som är viktiga för det utannonserade jobbet, till exempel personliga egenskaper och förmåga att lösa problem. Det hjälper oss att fokusera på din kompetens och potential.

  4. Steg 4

    Dags för intervju

    Du träffar den på vår HR-avdelning som är ansvarig för rekryteringen och ibland även en chef och medarbetare på den avdelning som jobbet gäller. Intervjun tar cirka en timme. Den kan äga rum på något av våra kontor eller digitalt.

    Du får berätta om dina erfarenheter och hur du hanterar olika arbetsrelaterade situationer. Därför är det bra att du kan ge exempel från tidigare jobb som illustrerar hur du använt de kunskaper och egenskaper som vi efterfrågar i annonsen.

    Ta chansen att ställa alla dina frågor om tjänsten och om oss som arbetsgivare.

    Vid större rekryteringar anordnar vi ibland rekryteringsseminarier, där du får möjlighet att träffa oss fysiskt eller digitalt tillsammans med andra som är intresserade.

  5. Steg 5

    Vi tar referenser och gör bakgrundskontroller

    Är du en av våra slutkandidater kontaktar vi referenser från dina tidigare arbeten. Oftast gör vi också en ekonomisk kontroll. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade och för dem tillkommer ytterligare bakgrundskontroll.

  6. Steg 6

    Du får besked

    Får du tjänsten kontaktar vi dig för att planera nästa steg. Får du inte tjänsten meddelar vi dig via mejl eller telefon.

  7. Steg 7

    En bra start

    Din första tid hos oss får du gå flera introduktionsutbildningar. Chefer och kollegor stöttar dig i att lära känna organisationen och dina arbetsuppgifter.

Du kan ha företrädesrätt till återanställning hos Försäkringskassan om du har

  • sagts upp på grund av arbetsbrist från Försäkringskassan. Det gäller även tidsbegränsade anställningar
  • varit anställd på Försäkringskassan under sammanlagt mer än tolv månader under de senaste tre åren, eller varit anställd sammanlagt minst nio månader på anställningsformen särskild visstidsanställning (SÄVA) under de senaste tre åren.

Om du vill ha företrädesrätt måste du anmäla det. Läs mer och följ instruktionerna i länken.

Företrädesrätt till återanställning hos Försäkringskassan

Anser du att ett anställningsbeslut är felaktigt och du själv borde ha fått anställningen, kan du överklaga beslutet skriftligen. För att få anställningen genom att överklaga måste du kunna visa att du själv är skickligare för den aktuella anställningen än den som först fick den.

I överklagandet ska du ange

  • vilken anställning det gäller
  • diarienummer
  • varför du anser att du borde ha fått anställningen.

Skicka ditt överklagande till:

HR-avdelningen Bemanning och rekrytering 1
Försäkringskassan
103 51 Stockholm

Märk ditt kuvert med ”Överklagan".

Vi skickar vidare ditt överklagande till Statens Överklagandenämnd för prövning.

För att ditt ärende ska prövas måste ditt överklagande ha kommit in till Försäkringskassan innan beslutet har vunnit laga kraft, det vill säga inom tre veckor från den dag beslutet om anställning anslogs på Försäkringskassans huvudkontors anslagstavla, vid receptionen på LM Ericssons väg 30 i Hägersten.

Ring HR Helpdesk på 0771‑524 440 eller
mejla hr-fragor@forsakringskassan.se om du vill få anslaget för kännedom.

Senast uppdaterad