Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Om något ändras – meddela oss

Kom ihåg att granska dina uppgifter innan du signerar, och att uppdatera dem regelbundet. Då kan vi betala ut rätt belopp i tid och du slipper betala tillbaka pengar i efterhand. Här är exempel på när du kan behöva byta ut gamla uppgifter mot nya.

Vi behöver olika uppgifter av dig för att bedöma om du har rätt till ersättning och för att kunna räkna ut beloppet. Du kan behöva uppge vilka dagar ersättningen ska gälla, om du har varit borta från jobbet hela dagar och hur stor inkomst du har. Om något saknas kontaktar vi dig eller den som kan ge oss kompletterande uppgifter. Det kan vara din arbetsgivare, en läkare eller ditt barns förskola.

Du vet väl att du kan få meddelanden om det här från oss direkt i mobilen, datorn eller läsplattan genom att skaffa en digital brevlåda?

Om livet ändras under tiden som du får pengar måste du genast uppdatera dina uppgifter. Vi vet att det är mycket att hålla reda på när du ansöker, därför föreslår vi att du håller extra koll på dessa uppgifter:

  • din inkomst och arbetsgivare
  • ditt bankkonto
  • var du bor, och om du är utomlands i mer än fyra månader
  • (kontaktinformation till ditt barns skola eller förskola)
  • (intyg från arbetsgivare och vården, som måste vara aktuella)
  • (pengar som du har tillgång till, som vinstaffärer eller arv).

Ofta upptäcker vi när något inte stämmer, men då kan du redan ha fått för mycket pengar som du blir tvungen att betala tillbaka. Om dina uppgifter är gamla riskerar du även att gå miste om pengar. När en uppgift inte stämmer startar vi dessutom en utredning om misstänkt bidragsbrott, vilket gör att det tar längre tid innan du får dina pengar.

Om du märker att du har fått för mycket pengar kan du anmäla det direkt, utan att vänta på att vi hör av oss.

Om du har fått för mycket pengar

Tre enkla sätt att uppdatera dina uppgifter

  1. Registrera nya uppgifter och ändra dina gamla på Mina sidor eller via blanketten som gäller för den ersättning du söker. Logga in på Mina sidor med ditt personliga bank‑id och uppdatera uppgifterna via din profil.
  2. Uppdatera uppgifter för vab i Försäkringskassans app.
  3. Kontakta vårt kundcenter och berätta vilken ersättning du har, så hjälper vi dig.

När behöver du uppdatera dina uppgifter?

Idag gör de flesta rätt när de lämnar in sin ansökan, och vi hoppas att det ska bli ännu fler. Varje gång du fyller i en ansökan behöver du kolla att våra uppgifter om dig fortfarande stämmer. Du hittar uppgifterna på Mina sidor eller på ansökningsblanketten.

Ett tips är lägga in en påminnelse i kalendern om att uppdatera uppgifterna, och att hålla utkik efter brev från oss. För att göra det lite enklare för dig finns e‑tjänster, beräkningsverktyg och guider på vår webbplats. Du får gärna ställa frågor på ett servicekontor och i sociala medier, och du kan få personligt stöd av en handläggare på flera språk — via telefon, chatt eller i ett bokat möte.

Vilka uppgifter du behöver uppdatera beror på vilken ersättning du har. Här beskriver vi olika situationer där vi kan behöva nya uppgifter om dig.

 

En del ersättningar utgår från din lön och ekonomiska situation. Därför behöver du meddela oss om något av det ändras under tiden som du får pengar av oss.

Har du fått en ny lön under tiden vi betalar ut pengar?

Kom ihåg att ändra din inkomst när du får föräldrapenning, sjukpenning eller tillfällig föräldrapenning (vab).

Får du kompensation för förlorad arbetsinkomst?

Då måste du meddela om du börjar arbeta igen, jobbar mer än tidigare eller får en högre lön. Det gäller om du får aktivitetsersättning, livränta och sjukersättning.

Får du pengar för att täcka bostadskostnader?

Då behöver du anmäla ändrad inkomst. Det gäller om du får bostadsbidrag och bostadstillägg.

 

Vissa ersättningar utgår från din familjesituation. Därför behöver du meddela oss om detta sker under tiden vi betalar ut pengar:

  • Om du gifter dig, blir sambo eller om någon flyttar in hos dig.
  • Om ett barn flyttar hemifrån eller får egen inkomst.
  • Om du börjar får underhåll från den andra föräldern.

Det här gäller när du får bostadsbidrag, bostadstillägg och underhållsstöd.

 

Om du flyttar inom Sverige och anmäler det till Skatteverket (folkbokföringen) så får vi reda på det. Men ibland måste du meddela oss redan innan du flyttar. Annars kan du bli tvungen att betala tillbaka pengar. Det gäller bostadsbidrag och bostadstillägg, som är kopplat till den bostad du bodde i när du ansökte.

Du måste anmäla din nya adress till Skatteverket inom en vecka efter flytten. Men det går också bra att anmäla det i förväg. Om du inte bor på adressen som du har angett och inte gör en flyttanmälan kan det vara ett folkbokföringsbrott.

Flyttanmälan (skatteverket.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Om du flyttar utomlands måste du anmäla det till oss innan du åker, eftersom du vanligtvis måste bo i Sverige för att ha rätt till ersättning. Vissa ersättningar har du rätt till bara om du arbetar i Sverige. Detta gäller även för barn och vuxna i familjen som följer med på resan.

Ska du eller din familj vara borta mer än sex månader?

Om du eller ditt barn vistas utanför EU/EES, Schweiz eller Storbritannien längre än sex månader samtidigt som du får pengar av oss måste du anmäla det via Mina sidor.

Ska du flytta utomlands?

Meddela även Skatteverket innan du flyttar utomlands ett år eller mer. Samma sak gäller om du planerat att stanna kortare tid men sedan förlänger din vistelse.

Ska du resa utanför EU/EES, Schweiz eller Storbritannien?

Sverige har avtal om sjukvård med vissa länder. Ibland behöver du ha med dig ett intyg från Försäkringskassan som visar att du har rätt till sjukvård i det andra landet.

Beställ intyg

Ska du resa inom EU/EES, till Schweiz eller Storbritannien?

Då kan du behöva ett EU-kort, som du kan beställa via oss. Om du bara ska resa inom Norden behöver du bara en giltig legitimation och en fast adress i Sverige.

 

Om du ska studera utomlands samtidigt som du får pengar av oss måste du anmäla det via Mina sidor. Då kan vi avgöra om du har rätt till ersättning och sjukvård i Sverige. Om du inte får studiestöd ska du skicka in ett intyg från CSN.

 

Det går bara att registrera ett konto för utbetalningar från oss. Om du byter konto kan du anmäla det via din profil på Mina sidor, eller med blankett Anmälan om konto (5605).

Fråga oss om du är osäker

Om du blir osäker när du fyller i din ansökan eller ska ändra dina uppgifter så är du alltid välkommen att kontakta oss. Då hjälper vi dig så att det blir rätt.

Kontakta Försäkringskassan

Tips från Försäkringskassan

Senast uppdaterad