Meddela oss om något ändras
Kom ihåg att granska dina uppgifter innan du signerar din ansökan, och att uppdatera dem regelbundet. Då kan vi betala ut vad du har rätt till och du slipper betala tillbaka pengar i efterhand. Här finns exempel på Vad du kan behöva uppdatera och hur du gör det.
Så uppdaterar du dina uppgifter
- Kontonummer, mejladress och telefonnummer kan du ändra i ”Min Profil” på Mina sidor eller Försäkringskassans app. Du kan också prenumerera på aviseringar, så att du enklare kan följa ditt ärende.
- Uppgifter om till exempel arbetsgivare, lön eller ditt barns förskola kan du ändra när du ansöker.
- I vissa fall kan du ändra dina uppgifter digitalt genom våra e-tjänster (Mina sidor) eller via blankett, beroende på vilken ersättning som du får.
- Är du osäker på vad som påverkar den ersättning du får från oss? Ring kundcenter så hjälper vi dig.
Här finns e-tjänster för att ändra uppgifter. Sök på ”Anmäl ändrade uppgifter”.
Då behöver du uppdatera uppgifter
Om dina uppgifter har ändrats sedan du fick ett beslut om ersättning behöver du meddela oss. Det står i beslutsbrevet vilka uppgifter som kan påverka rätten till ersättning. Kolla vad som gäller för din ersättning om du är osäker.
Därför behöver vi rätt uppgifter från dig
Vi behöver olika uppgifter från dig för att bedöma om du har rätt till ersättning och för att kunna räkna ut beloppet. Vi kan inte hämta dessa direkt från andra register. När du ansöker om ersättning måste du granska och intyga att uppgifterna är riktiga och aktuella innan du signerar din ansökan. Då lovar du också att uppdatera dem om något ändras. Om vi inte får rätt information direkt kan din ersättning bli försenad och beloppet kan bli fel. Om du får för mycket pengar kan du bli skyldig att betala tillbaka. Men du kan också gå miste om pengar om du missar att byta ut gamla uppgifter.
Vi granskar uppgifter löpande. När vi upptäcker att något är fel måste vi utreda det som ett misstänkt bidragsbrott. Straffet för ett sådant brott kan bli allt från böter till två̊ års fängelse.
Fråga oss om du är osäker
Vi vet att det är mycket att hålla reda på före och efter du lämnar in en ansökan till oss. Därför lyfter vi fram vad du behöver tänka på vår webb, i brev och meddelanden.
Ett tips är att skaffa en digital brevlåda så att du får meddelanden från oss direkt i mobilen, datorn eller läsplattan.
För att göra det lite enklare för dig finns e‑tjänster, beräkningsverktyg och guider på vår webbplats. Du får gärna ställa frågor på ett servicekontor och i sociala medier, och du kan få personligt stöd av en handläggare på flera språk — via telefon, chatt eller i ett bokat möte.
Om du blir osäker när du fyller i din ansökan eller ska ändra dina uppgifter så är du alltid välkommen att kontakta oss. Då hjälper vi dig så att det blir rätt.
Relaterade länkar
Så uppdaterar du dina uppgifter:
Bra att veta:
- Skaffa en digital brevlåda
- Checklista – föräldrapenning och vab
- Beställ EU-kort
- Flytta utomlands (skatteverket.se)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Bekräfta att du blivit förälder digitalt (skatteverket.se)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Utlandsstudier med studiemedel (csn.se)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Anmäla flytt som student (skatteverket.se)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.