Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Vår organisation

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter, med cirka 14 000 medarbetare och kontor över hela landet. På den här sidan kan du se en förenklad organisationskarta, läsa mer om våra olika avdelningar och lära dig om de olika förkortningar som används inom myndigheten.

 

Regeringen har utsett den styrelse som med leder Försäkringskassan. Generaldirektör Nils Öberg, som ingår i styrelsen, leder den löpande verksamheten i enlighet med styrelsens direktiv och riktlinjer.

 

Allmänna ombudet (AO) är en självständig funktion som har möjlighet att överklaga både Försäkringskassans och Pensionsmyndighetens beslut till förvaltningsdomstolarna.

Allmänna ombudet agerar inte på uppdrag av privatpersoner, men kan överklaga ärenden som bedöms ha stor betydelse för både privatpersoner och för det allmänna.

 

Avdelningen barn och familj (BF) betalar ut bidrag och ersättningar till barnfamiljer enligt socialförsäkringsbalken och EU-förordningar.

 

Avdelningen för funktionsnedsättning (FV) handlägger ersättningar inom området funktionshinder och långvarigt nedsatt arbetsförmåga.

 

Avdelningen för gemensamma försäkringsfrågor (GF) arbetar för en tillgänglig, effektiv och rättssäker ingång till socialförsäkringen.

Avdelningen ska

  • se till att Försäkringskassans utbetalningar är korrekta
  • se till att felaktiga utbetalningar återbetalas och förhindra bidragsbrott
  • säkerställa att myndighetens och privatpersoners rätt tas tillvara
  • ansvara för samordning av servicekontoren.

 

HR-avdelningen (HR) arbetar för att arbetsgivarpolitiken tillämpas för medarbetarnas och verksamhetens bästa. En viktig uppgift är att ge stöd till chefer på alla nivåer.

 

Internrevisionen (IR) uppdrag är att granska och lämna förslag till förbättringar av myndighetens process för intern styrning och kontroll.

De ska också utifrån en analys av verksamhetens risker självständigt granska om ledningens interna styrning och kontroll är utformad så att myndigheten med en rimlig säkerhet fullgör sina uppgifter, uppnår verksamhetens mål och uppfyller kraven i myndighetsförordningen.

 

IT-avdelningen (IT) ansvarar för leverans av it-utveckling och it-tjänster. Avdelningen ska förvalta, utveckla, följa upp och besluta om alla stödprocesser, metoder, modeller och verktyg inom it-området.

 

Kommunikationsavdelningen (KA) leder, utvecklar och stödjer myndighetens interna och externa kommunikation. Avdelningen ansvarar också för myndighetens intranät och externa webbplatser.

 

Avdelningen för ledningsstöd och analys (LA) ansvarar för

  • att styra och följa upp ekonomi, verksamhet och säkerhet
  • att samordna och följa upp intern styrning och kontroll
  • myndighetens samlade ledningssystem.
  • Avdelningen tar också fram olika kunskapsunderlag, till exempel statistik, besluts- och ledningsstödsinformation samt analyser. Underlagen används både inom Försäkringskassan och externt av regeringen, expertmyndigheter, forskare och media.

 

Avdelningen för nationell tandvård, internationell vård och arbetsmarknadsstöd (NA) har flera uppdrag. Avdelningen administrerar det statliga tandvårdsstödet, beslutar om rätt till vårdförmåner och reglerar vårdkostnader mellan länder samt handlägger ersättningar till deltagare i arbetsmarknadspolitiska program och totalförsvarspliktiga.

NA arbetar också med att hantera och hindra felaktiga utbetalningar.

 

Rättsavdelningen (RA) ansvarar för den rättsliga styrningen av Försäkringskassans verksamhet och är en stabsfunktion till styrelsen och generaldirektören i rättsliga frågor.

 

Avdelningen för sjukförsäkring (SF) har som främsta uppdrag att utreda, besluta och betala ut förmåner inom sjukförsäkringen. Genom rättssäker tillämpning, god service och effektiv samverkan med andra aktörer verkar avdelningen för en låg och stabil sjukfrånvaro.

 

Avdelningen för verksamhetsstöd (VS) ansvarar för att tjänster till myndigheten inom bland annat behörighetshantering, säkerhet, hantering av lokaler, kontorsservice, hållbarhet och miljö, informationsförvaltning och dokumenthantering. VS utför även vissa tjänster till andra myndigheter.

Senast uppdaterad