Att vara anställd i staten
Att vara anställd i staten innebär att du är en del av en demokratisk process. Myndigheterna verkställer det som svenska folket, riksdag och regering har beslutat om. På så sätt är du med och bidrar till samhällsnytta för alla som bor och verkar i Sverige. Samtidigt finns det väldigt stora möjligheter att få användning av din kompetens och att göra skillnad.
Alla som är anställda inom staten ska följa den statliga värdegrunden. Den bygger på Sveriges grundlagar och går mycket förenklat ut på att du ska agera demokratiskt och med samhällets bästa i åtanke. Du kan även påverkas mer direkt i ditt dagliga arbete, inte minst av offentlighetsprincipen, vilken ställer stora krav på transparens och service till medborgarna.
Den statliga värdegrunden (forvaltningskultur.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
På Försäkringskassan har vi etiska principer som beskriver hur vi som anställda förväntas uppträda i kontakterna med medborgare och med varandra. Principerna utgår från den statliga värdegrunden.
Försäkringskassans etiska principer Pdf, 201 kB, öppnas i nytt fönster.