Försäkringshandläggare inom sjukpenninggrundande inkomst i Trollhättan

- Placeringsort
- Trollhättan
- Diarienummer
- FK 2025/011672
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Välkommen att ansöka till en av Försäkringskassans enheter för sjukpenninggrundande inkomst (SGI) i Trollhättan. Arbetsplatsen präglas av drivna och engagerade medarbetare som arbetar teambaserat för att fatta beslut om SGI på ett korrekt och rättssäkert sätt.
Utredningar, beräkningar, beslut
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du har kontakt i telefon och skriftligt. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar ersättningar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Som Försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
När du arbetar med sjukpenninggrundande inkomst (SGI) kommer du i kontakt med personer som har gemensamt att de har en varierande eller oförutsägbar inkomst. SGI avgör ersättningsnivån på dagersättningar, exempelvis sjukpenning och föräldrapenning. Du arbetar utifrån flertalet regelverk och inhämtar information om inkomstförhållanden och beräknar SGI utifrån varje specifik situation, exempelvis egna företagare, studerande eller arbetslösa personer.
Du fattar beslut i ärenden från en fortlöpande kö, vilket gör att du måste kunna balansera kvalitet med kvantitet och drivas av att nå uppsatta mål.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- har erfarenhet av serviceorienterade yrkesroller
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- har datorvana och erfarenhet av att jobba i flera system parallellt.
Det är meriterande om du
- har arbetat med handläggning och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Vi rekryterar till ett flertal tjänster, heltid, tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort är Trollhättan.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Carina Wickström, 010-11 98 82 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Peter Olgeson, 010-112 68 75, peter.olgeson@forsakringskassan.se (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Kim Bjurström, 010-112 66 55, Saco-S: Sara Holmkvist, 010-112 44 05 , Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 25 maj 2025 . Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service till medborgarna.