Steg för steg: Från ansökan till anställd
När du ansöker om ett jobb hos oss fokuserar vi på din kompetens. Vi gör det objektivt och utifrån de krav som framgår av annonsen.
Steg för steg
Du kan ha företrädesrätt till återanställning hos Försäkringskassan om du har
- sagts upp på grund av arbetsbrist från Försäkringskassan. Det gäller även tidsbegränsade anställningar
- varit anställd på Försäkringskassan under sammanlagt mer än tolv månader under de senaste tre åren, eller varit anställd sammanlagt minst nio månader på anställningsformen särskild visstidsanställning (SÄVA) under de senaste tre åren.
Om du vill ha företrädesrätt måste du anmäla det. Läs mer och följ instruktionerna i länken.
Företrädesrätt till återanställning hos Försäkringskassan
Anser du att ett anställningsbeslut är felaktigt och du själv borde ha fått anställningen, kan du överklaga beslutet skriftligen. För att få anställningen genom att överklaga måste du kunna visa att du själv är skickligare för den aktuella anställningen än den som först fick den.
I överklagandet ska du ange
- vilken anställning det gäller
- diarienummer
- varför du anser att du borde ha fått anställningen.
Skicka ditt överklagande till:
HR-avdelningen Bemanning och rekrytering 1
Försäkringskassan
103 51 Stockholm
Märk ditt kuvert med ”Överklagan".
Vi skickar vidare ditt överklagande till Statens Överklagandenämnd för prövning.
För att ditt ärende ska prövas måste ditt överklagande ha kommit in till Försäkringskassan innan beslutet har vunnit laga kraft, det vill säga inom tre veckor från den dag beslutet om anställning anslogs på Försäkringskassans huvudkontors anslagstavla, vid receptionen på LM Ericssons väg 30 i Hägersten.
Ring HR Helpdesk på 0771‑524 440 eller
mejla hr-fragor@forsakringskassan.se om du vill få anslaget för kännedom.
Senast uppdaterad