Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Försäkringsutredare inom tandvård kontroll i Umeå

Placeringsort
Umeå
Diarienummer
FK 2024/024829

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

 

Utredningar, analyser och teamarbete

Som försäkringsutredare med inriktning tandvård kontroll ansvarar du för att minska de felaktiga utbetalningarna inom det statliga tandvårdsstödet. Du göra en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt ärende för att att upptäcka och hantera de vårdgivare som gör felaktiga utbetalningar av det statliga tandvårdsstödet. Du granskar och analyserar information i tandvårdsärenden samt fattar därefter beslut om rätt ersättning enligt gällande regler och processer.

I ditt arbete har du främst kontakt med tandläkare eller annan tandvårdspersonal som har ansökt om att få ersättning för patientbesök. Kontakt med patienter kan också förekomma. Du samarbetar även med andra berörda funktioner inom Försäkringskassan och andra myndigheter. Du uppmärksammar interna och externa samarbetspartners på ärenden där ersättning har betalats ut på felaktiga grunder.

Som försäkringsutredare ingår du i ett team som planerar och fördelar arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. I arbetet ingår även att hantera telefonsamtal och e-post inom hela tandvårdsområdet.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och har förmåga att skapa förtroende
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett metodiskt och systematiskt arbetssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
  • har god datorvana.

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet av kvalificerade utredningar och fattat beslut, gärna på en myndighet
  • har goda kunskaper att granska ekonomiska underlag
  • har erfarenhet av kontrollarbete
  • har erfarenhet av att följa processer i arbetet
  • är en lagspelare och ser till teamet i första hand.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt

Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. 

 Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Marita Söderberg 010-112 47 44, (för frågor om tjänsten). HR-specialist:  Laila Blomquist Eriksson, laila.blomquist.eriksson@forsakringskassan.se, 010-111 34 57 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Anna-Carin Egman, 010-112 47 05, Saco-S: Matti Norrby 010-111 84 76 och Peter Moberg 010-111 79 29, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 8 december 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.