Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i Sollentuna
- Placeringsort
- Sollentuna
- Diarienummer
- FK 2024/025176
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Vår arbetsplats kännetecknas av samarbete, hjälpsamhet och en god arbetsmiljö. Vi har hög kompetens med en prestigelös och tillitsfull kultur. Som medarbetare hos oss har du möjlighet att till viss del kombinera arbetet på kontoret med flextid och distansarbete.
Handläggning, kundkontakt och teamarbete
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Inom föräldraförsäkringen handlägger du föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning och fastslår vilken inkomst som ersättningen grundas på. Handläggningen sker i ett automatiserat system då ansökningsförfarandet ofta sker via webben. Via systemet tilldelas ärenden som behöver kompletteras eller handläggas vidare inför beslut. Din handläggning kan vara beroende av externa aktörer som arbetsgivare, skolor och myndigheter. Arbetet utförs självständigt med stöd av ett aktivt teamarbete.
Tjänsten innebär till viss del att du är schemalagd i kundtjänst. Här besvarar du frågor och handlägger ärenden från inringande kunder.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är serviceorienterad
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
- är resultatinriktad och vill nå satta mål
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- har förmåga att hantera IT-system i effektiva arbetssätt och flöden.
Det är meriterande om du
- har ett lösningsfokuserat och flexibelt förhållningssätt
- har erfarenhet av arbete med kundmöten i en tempofylld och varierad miljö
- har erfarenhet av resultat och målstyrd verksamhet
- har jobbat med handläggning där du har fattat beslut som påverkar individer
- har erfarenhet av att ge besked till kund utifrån riktlinjer eller aktuell lagstiftning
- har mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift, och god förmåga att kommunicera på engelska
- har lätt för att förstå, komma ihåg och tolka siffror och trivs med att beräkna och sammanställa enligt fastställda mallar.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Sollentuna.
Kontaktpersoner
Chef: Susanne Gradin, tel. 010-112 74 55 eller Johanna Bylin, tel. 010-116 25 90 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sandra Nilsson, sandra.nilsson5@forsakringskassan.se, tel. 010-113 43 39 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Madeleine Bornelius, tel. 010-116 13 33. Saco-S: Louise Henriksson, tel. 010-118 40 55, Seko: Johanna Grundström, tel. 010-115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 11 december 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.