Sjuk medarbetare dag 1–90
Här hittar du som arbetsgivare information om sjuklön, sjukpenning under de första 90 dagarna och alternativ till sjukskrivning. Du får också kunskap om ditt rehabiliteringsansvar.
Dag 1–14
Medarbetaren sjukanmäler sig till dig som är arbetsgivare. Du bedömer sedan medarbetarens rätt till sjuklön. Det gör du genom att bedöma om medarbetarens sjukdom gör att hen inte kan arbeta. Från sjuklönen ska du göra ett karensavdrag som ska motsvara 20 procent av sjuklönen för en genomsnittlig vecka. Tiden som du betalar sjuklön (dag 1–14) kallas sjuklöneperiod. Den räknas i kalenderdagar och regleras i sjuklönelagen. Medarbetaren ska sjukanmäla sig till dig som arbetsgivare.
Om en läkare har beslutat att medarbetaren inte får arbeta på grund av smitta, behöver du inte betala sjuklön. Du ska heller inte göra något karensavdrag.
Ditt rehabiliteringsansvar och plan för återgång i arbete
Om din medarbetare blir sjukskriven har du enligt lag ett rehabiliteringsansvar. Det innebär att du ska göra arbetsanpassningar som underlättar för medarbetaren att komma tillbaka till jobbet. Det kan vara ändrade arbetsuppgifter, arbetstider eller en anpassning i den fysiska arbetsmiljön. Om din medarbetare antas vara sjuk i mer än 60 dagar ska du även ta fram en plan för återgång i arbete (rehabiliteringsplan). Den tar du fram senast dag 30 i sjukperioden och här redogör du för de åtgärder/anpassningar du kommer att göra. (Du behöver inte ta fram en plan om det med hänsyn till arbetstagarens hälsotillstånd klart framgår att återgång i arbete inte är möjlig.)
Arbetsgivaren ska:
- Bedöma medarbetarens arbetsförmåga.
- Betala sjuklön till medarbetaren om hen har rätt till det.
- Ta fram en plan för återgång i arbete senast 30 dagar från sjukfallets början.
Medarbetaren ska:
- Sjukanmäla sig till dig som arbetsgivare dag 1.
- Lämna läkarintyg till dig som arbetsgivare dag 8.
- Efter bästa förmåga delta i planeringen för återgång i arbete.
Dag 15
Om du ska sjukanmäla en anställd till Försäkringskassan
2 minuterOm medarbetaren fortfarande är sjukskriven efter 14 dagar behöver du inte längre betala sjuklön. Medarbetaren ansöker istället om sjukpenning från Försäkringskassan från och med dag 15. Du som arbetsgivare är skyldig att anmäla till Försäkringskassan om medarbetaren fortfarande är sjuk efter sjuklöneperiodens slut. Det är viktigt att du anmäler så fort som möjligt så att Försäkringskassan kan börja handlägga din medarbetares ärende.
Arbetsgivaren ska:
- Sjukanmäla medarbetaren till Försäkringskassan (tidigast dag 15 och senast dag 21)
Sjukanmäl medarbetare (inloggning)
Medarbetaren ska:
- Ansöka om sjukpenning.
Dag 16–90
När medarbetaren ansöker om sjukpenning får hen fylla i sina inkomstuppgifter. I vissa fall begär vi inkomstuppgift från dig som arbetsgivare. Då ska du anmäla medarbetarens inkomst. Det är viktigt att du gör det så fort som möjligt, annars riskerar den medarbetare som har rätt till sjukpenning att få vänta på sin utbetalning.
Om din medarbetare tros vara sjukskriven mer än 60 dagar, ska du upprätta en plan för återgång i arbete. Det gör du senast dag 30 i medarbetarens sjukperiod. Här beskriver du vilka anpassningar du tänker göra för att din medarbetare ska kunna komma tillbaka till jobbet. (Om det med hänsyn till arbetstagarens hälsotillstånd klart framgår att återgång i arbete inte är möjlig, behöver du inte skriva en plan.).
7459 Arbetsgivarens plan för återgång i arbete
Lämna svar på inkomstförfrågan (med lösenord) (inloggning)
Arbetsgivaren ska:
- Sjukanmäla medarbetaren till Försäkringskassan om du inte redan har gjort det (se dag 15).
- Anmäla medarbetarens inkomst om Försäkringskassan begär inkomstuppgift.
- Hålla löpande kontakt med medarbetaren under sjukfrånvaron.
- Ta fram eller följa upp plan för återgång i arbete.
- Delta i ett avstämningsmöte om Försäkringskassan kallar till det.
Lämna uppgift om inkomst (inloggning)
Medarbetaren ska:
- Ansöka om sjukpenning från Försäkringskassan.
- Skicka läkarintyg till Försäkringskassan och till arbetsgivaren.
- Medverka i planering och åtgärder som medför att hen kan återgå i arbete snarast möjligt.
- I möjligaste mån medverka i att ta fram plan för återgång i arbete tillsammans med arbetsgivaren.
Försäkringskassan ska:
- Bedöma arbetsförmågan.
- Betala sjukpenning till medarbetaren om hen har rätt till det.
- Klargöra och vid behov samordna de olika åtgärder medarbetaren behöver för att kunna komma tillbaka i arbete.
- Vid behov begära att arbetsgivaren lämnar in sin plan för återgång i arbete.
- Vid behov kalla till ett avstämningsmöte.
Hjälp oss göra vår webbplats bättre
Svara på enkäten och berätta vad du tycker om webbplatsen.
Vanliga frågor
Relaterade länkar
Aktuellt
E-tjänster
Filmer
Fördjupad information
- Bidrag för att förebygga och förhindra sjukfrånvaro
- Bidrag till arbetshjälpmedel
- Ersättning för höga sjuklönekostnader
- Särskilt högriskskydd
- Fyra nycklar till långtidsfriska arbetsplatser
- Plan för återgång i arbete
- Sjuklön
Externa länkar
- Sjuklönelagen (riksdagen.se)
- Verktyg till dig som arbetsgivare
- Kunskapsområden för företagshälsovården
- Rehabverktyget — ett stöd för chefer (Prevent.se)