Planerad vård utomlands
Planerad vård utomlands är när du reser till ett annat EU/EES‑land eller Schweiz för att få vård.
När kan jag få ersättning för planerad vård utomlands?
Du kan välja mellan flera alternativ när du ska ansöka om ersättning för planerad vård utomlands. Samtliga alternativ har som villkor att:
- du ska vara försäkrad för vårdförmåner i Sverige
- vården skulle bekostas av det allmänna om du fick den i Sverige.
Vård som bekostas av det allmänna är sådan vård som du får inom det allmänna sjukvårdssystemet i Sverige, till patientavgift, för din sjukdom eller diagnos.
I Sverige är det regionerna som ansvarar för hälso‑ och sjukvården. Vilken vård utomlands som du kan ha rätt till ersättning för beror därför på vilken region som du är skriven i.
Vilka alternativ finns för planerad vård utomlands?
Du som vill få ersättning för planerad vård utomlands kan välja mellan att ansöka om:
- ett förhandstillstånd (S2) för att få ett intyg att ta med dig
- ett förhandsbesked och sedan ansöka om ersättning i efterhand
- ersättning i efterhand, utan att ha ett förhandstillstånd eller ett förhandsbesked.
Ansök om förhandstillstånd eller förhandsbesked för att vara säker på att den vård som du vill få godkänns av din hemregion och ger rätt till ersättning. Ansök i god tid innan.
Du kan läsa mer om villkoren för de olika alternativen nedan. Om du ansöker på förhand behöver du inte själv avgöra vilket som blir det bästa alternativet för dig, utan du kan välja i din ansökan att Försäkringskassan ska utreda det.
Längre handläggningstid
Vi har längre handläggningstid än normalt. Vi ber om ursäkt för att du får vänta på beslutet och vi gör allt vi kan för att korta tiderna.
Nationella kontaktpunkter
Varje land har en eller flera nationella kontaktpunkter som informerar om möjligheter till vård inom EU/EES. Förteckningen över nationella kontaktpunkter hittar du här:
Frågor och svar
-
Ett förhandstillstånd är ett intyg som gör att du bara behöver betala den patientavgift som gäller i vårdlandet.
Ett förhandsbesked är ett löfte om ersättning som du kan få i efterhand.
-
Du kan ansöka inom tio år från det datum då du betalade eller skulle ha betalat vårdkostnaden. Den här regeln började gälla den 1 januari 2011. Det innebär att du inte kan ansöka om ersättning för vårdkostnader som du betalade eller skulle ha betalat före det datumet.
-
Försäkringskassan kan inte ge information om enskilda vårdgivare utomlands men du kan vända dig till en nationell kontaktpunkt i ett annat EU/EES‑land. Förteckningen över nationella kontaktpunkter hittar du här:
-
Den här informationen behöver ett recept innehålla:
- Patientens för‑ och efternamn (utskrivet) och födelsedatum
- Datum när receptet är utfärdat
- Läkarens för‑ och efternamn (utskrivet), yrkestitel, kontaktuppgifter, adress till arbetet (inklusive land) och namnteckning (handskriven eller elektronisk)
- Läkemedlets generiska namn (eftersom läkemedlet kan säljas under olika handelsnamn), läkemedelsform (tablett, lösning osv.), mängd, styrka och dosering.
-
Om du har tekniska problem
Om ditt e-leg inte funkar eller om du har andra tekniska problem kan du få hjälp på sidorna för teknisk support.
Om du måste ansöka på en pappersblankett
Alla blanketter som finns tillgängliga för nedladdning på webbplatsen hittar du på sidan E-tjänster och blanketter på svenska.
-
Försäkringskassans beslut går i regel att ompröva eller överklaga. Vad som gäller för dig framgår av beslutsbrevet som du har fått.
Allmän information om omprövning, överklagan och skadestånd
-
Du kan fortfarande ansöka om ett förhandstillstånd för planerad vård i Storbritannien.
Däremot kan du inte längre få ett förhandsbesked för planerad vård eller tandvård i Storbritannien.
Om du har fått planerad vård eller tandvård i Storbritannien till och med den 31 december 2020 kan du ansöka om ersättning i efterhand. Det gäller även om du ansöker efter den 31 december 2020.