Utbetalning av elstöd
Nu har de flesta i elområde 3 och 4 fått elstödet insatt på sina konton eller utbetalt med en avi. Dödsbon får elstödet utbetalt under senare delen av mars. Till dem som bor utomlands har vi skickat brev med begäran om kontouppgifter om vi inte har hittat något svenskt konto.
Du får elstöd om ditt namn stod på elnätsavtalet den 17 november 2022. Hur mycket du får beror på elförbrukningen under perioden 1 oktober 2021–30 september 2022. Du får ett beslutsbrev från Försäkringskassan, antingen med posten eller till din digitala brevlåda. Där står det hur mycket du får. När brevet kommer är pengarna på väg, om du inte redan har fått dem.
När pengarna betalats ut står det antingen "Elstöd" eller "Insättning" på ditt kontoutdrag i banken. Om det står ”Insättning” kan du jämföra beloppet med det som står i beslutsbrevet om elstöd.
Här kan du se de elområden som Sverige är indelat i:
Nätområden.se (nätområden.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Om du har elavtal för flera bostäder
Om du stod på flera elnätsavtal får du en utbetalning per avtal. Pengarna kan komma olika dagar. Du får också ett beslutsbrev per avtal från Försäkringskassan.
Elstöd till privatpersoner i hela Sverige – förberedande arbete pågår
Regeringen har gett Försäkringskassan i uppdrag att tillsammans med Svenska kraftnät förbereda utbetalning av elstöd till privatpersoner i hela Sverige. Det här elstödet baseras på elförbrukningen i november och december 2022. Den person som stod på avtalet med elnätsföretaget den 31 december får pengarna.
Vi uppdaterar med mer information så snart vi vet hur och när det här elstödet ska betalas ut.
Frågor om elstöd
Har du ytterligare frågor om elstöd kan du kontakta oss på Försäkringskassan via telefon 0771‑47 47 47.
Frågor och svar
-
Elnätsföretagen rapporterar in uppgifter om alla berörda elkonsumenter och deras elförbrukning till Försäkringskassan. Modellen för att beräkna elstödet finns på Svenska kraftnäts webbplats.
Stöd till elanvändare (svk.se)
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
-
Du som är enskild näringsidkare och har samma elnätsavtal för hushållet och firman behöver inte göra något. Du kommer inte att få återkrav på grund av det. Men du kommer inte att kunna ansöka om elstöd till företag hos Skatteverket eftersom du redan har fått det utbetalt.
-
Ja, den del som avser firmans förbrukning ska du ta upp som inkomst.
-
Elstödet till privatpersoner i elområde 3 och 4 går till den som stod på elnätsavtalet den 17 november 2022. Stödet kan alltså gå till någon annan än den som betalade för elförbrukningen under den 12 månadersperiod som stödet beräknas utifrån (oktober 2021–september 2022).
Om du sålde eller flyttade från en bostad före den 17 november 2022, så kommer den person som köpt eller flyttat in att få hela elstödet.
-
Nej. Pengarna som betalas ut i elstöd är skattefria för privatpersoner.
-
Om du tycker att det belopp du får i elstöd inte stämmer kan du kontrollera på din faktura från elnätsföretaget hur många kWh du har förbrukat under perioden 1 oktober 2021–30 september 2022. Jämför sedan den summan med det belopp som står i beslutsbrevet om elstöd som du får från Försäkringskassan. Om du har flera elnätsavtal så får du ett beslutsbrev per avtal.
Du som mottagare av elstöd är återbetalningsskyldig om stödet har bestämts felaktigt eller med för högt belopp och du skäligen borde ha insett detta.
Om du inte är nöjd med beslutet om elstöd, så står det i beslutsbrevet hur du kan göra för att överklaga.
-
Försäkringskassan behandlar elstödet i ett separat system och därför syns det inte på Mina sidor. Du får ett beslutsbrev om elstöd där det står hur mycket du får. På kontobeskedet står det antingen ”Elstöd” eller ”Insättning”.
-
Eftersom man inte ansöker om elstöd kan man inte heller avsäga sig det. Det innebär att du inte kan betala tillbaka pengarna till Försäkringskassan. Om du absolut inte vill ha något elstöd måste du överklaga Försäkringskassans beslut till förvaltningsrätten. Det står i beslutsbrevet hur det går till.
-
Uppgifterna från elnätsföretagen räcker inte alltid för att vi ska kunna betala ut elstödet. Det vanligaste är att vi saknar uppgifter om personnummer och/eller adress.