Försäkringshandläggare inom Arbetsmarknadsstöd i Gävle
- Placeringsort
- Gävle
- Diarienummer
- FK 2025/028448
Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster
Vi inom Arbetsmarknadsstöd på Försäkringskassan erbjuder ett samhällsviktigt uppdrag i god arbetsmiljö. Du säkerställer att våra kunder, som är arbetssökande, får den ersättning de har rätt till genom att ta ett stort eget ansvar för både handläggningen och samarbetet inom ditt team.
Handläggning, kundkontakt och teamarbete
Som försäkringshandläggare inom Arbetsmarknadsstöd är du i kontakt med personer som deltar i en arbetsmarknadspolitisk insats hos Arbetsförmedlingen. Du ansvarar för att varje person får rätt ersättning i tid och du bemöter varje person utifrån dess unika behov.
Du handlägger självständigt och gör beräkningar, bedömningar och fattar beslut i enskilda ärenden. Vi arbetar teambaserat med planering och fördelning av arbetsuppgifter, vilket innebär att det ställs krav på att du tar ansvar och bidrar till gruppens arbete. Inflödet av ärenden varierar och det är därför viktigt att du har förmåga att växla mellan olika arbetsuppgifter och arbetstempo. I dina arbetsuppgifter ingår även återkommande arbete i telefoni där du besvarar kundens frågor och handlägger ärendet under pågående samtal. Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
- har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
- är serviceorienterad
- har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
- är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
- samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
- har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
- har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du
- har erfarenhet av arbete med kundmöten via telefon i en tempofylld miljö
- har goda kunskaper i engelska
- är förändringsbenägen och flexibel
- är trygg i att fatta egna beslut och ta ansvar för att nå goda resultat.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Flertalet tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Gävle.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Christina Westlund, 010-115 33 09 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Monicah Ngewih, monicah.ngewih@forsakringskassan.se, 010-114 48 44 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Anne Catrine, 010-111 25 29, Saco-S: Matti Norrby, 010-111 84 76, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2 januari 2026. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service.