Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Försäkringsutredare inom Kontroll i Göteborg

Placeringsort
Göteborg
Diarienummer
FK 2025/029381

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 260 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Kontrollverksamhetens huvudsakliga uppgift är att utreda misstänkta bidragsbrott. Utredningarna gäller alltifrån relativt okomplicerade ärenden till organiserad och systematisk brottslighet. I arbetsuppgifterna ingår såväl administrativa moment, kvalificerade utredningar samt negativa beslut.

Utredningar, analyser och teamarbete

Som försäkringsutredare har du ett viktigt uppdrag, att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Kontakten sker i telefon och skriftligt. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och fattar därefter beslut. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som Försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

När du arbetar med kontroll möter du människor som medvetet eller omedvetet kan ha fått ersättning från Försäkringskassan på felaktiga grunder. Du genomför kontroller som medverkar till att rätt ersättning betalas ut. Arbetet innefattar både kvalificerade och komplexa utredningar men även utredningar av enklare karaktär samt försäkringsadministration, vilket ger omväxlande arbetsuppgifter. I arbetet ingår att utreda och fatta beslut i flera olika förmåner vilket ställer höga krav på dig som medarbetare att finna rätt lagrum och förmånsbestämmelser. I de fall ersättning betalats ut felaktigt ska du också ta ställning till om polisanmälan ska göras. Du har ibland personliga möten bland annat vid hem- och arbetsplatsbesök. Du samarbetar med bland annat Polismyndigheten, Skatteverket, Inspektionen för vård och omsorg, kommuner och Kronofogdemyndigheten.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och förtroendeingivande
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • har god kommunikativ förmåga
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har datorvana.

Det är meriterande om du

  • har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
  • har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
  • har erfarenhet av ett eller flera olika förmånsslag på Försäkringskassan
  • har erfarenhet av att driva utredningar, avgränsa dessa samt fatta beslut
  • har erfarenhet av att prestera i en resultat-och målstyrd verksamhet
  • har erfarenhet av att samverka med andra aktörer med inriktning mot kontroll eller brottsbekämpning
  • har erfarenhet av utredningar inom kontroll- och tillsynsverksamhet
  • har erfarenhet av kvalificerade sidouppdrag.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Flera tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. Möjlighet till distansarbete finns om arbetet tillåter. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Göteborg.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Catharina Grehorn (för frågor om tjänsten, tillbaka i tjänst 5 januari).
HR-specialist: Maria Lindberg, maria.lindberg3@forsakringskassan.se, 010-113 97 43 eller Frida Skogsborn, frida.skogsborn@forsakringskassan.se, 010-112 24 18 (för frågor om rekryteringsprocessen. Frida i tjänst från 7 januari och Maria i tjänst från 12 januari).
ST: Erik Svensson, 010-118 44 73 eller Annica Borg 010-117 61 32, Saco-S: Narcisa Karahmetovic, 010-111 98 49, Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 13 januari 2026. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id ringer du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

Vi ska i allt vi gör, agera med utgångspunkt i principen om alla människors lika värde, rättssäkerhet och med god service.