Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

It-verksamhetsutvecklare till samordnad, säker statlig it-drift

Placeringsort
Stockholm
Diarienummer
FK 2024/025743

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.

Försäkringskassan, Skatteverket och Trafikverket har fått ett nytt uppdrag av regeringen, att tillhandahålla samordnad och säker statlig it-drift till statliga myndigheter. Försäkringskassan har också fått i uppdrag att samordna detta arbete och därför söker vi kvalificerade personer till flera olika roller.

Vi söker en driven it-verksamhetsutvecklare till kansliet för myndighetssamverkan vid Försäkringskassans it-avdelning.

Driva utvecklingsinitiativ inom den samordnade it-driften

Du som it-verksamhetsutvecklare ska driva och stödja verksamhetsutveckling som bidrar till förverkligandet av en samordnad och säker statlig it-drift. Du kommer att arbeta med våra anslutna myndigheter, bland annat i tidiga faser av anslutning för att bistå myndigheterna i sina överväganden. Du kommer också att arbeta med att utveckla vår samverkan med andra myndigheter, både anslutna myndigheter och levererande myndigheter. Du förväntas ha en mycket god kunskap om it-drift, också tekniskt, för att kunna vara en god rådgivare till de anslutna myndigheter och kunna driva verksamhetsutveckling.

Du ska uppmärksamma utvecklingsbehov och på uppdrag omsätta dessa i konkreta utvecklingsaktiviteter. Du ska ha erfarenhet som gör att du kan leda komplexa uppdrag med deltagare från olika myndigheter.

I rollen ingår omvärldsbevakning och analys, verksamhetsutveckling och att medverka i utveckling av kunskap och lärande. För att lyckas i rollen krävs att du tar initiativ och ansvar, bygger relationer inom och utom myndigheten, förstår och analyserar sammansatta frågor snabbt och effektivt. Du är van att utforma skriftliga beslutsunderlag samt kan omsätta kunskap från andra områden till de frågor som området ansvarar för.

Tjänsten innebär att du hanterar säkerhetskänsliga uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och skapa förutsättningar för ett säkrare Sverige och en effektivare statsförvaltning.

Vi söker dig som 

  • har relevant högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • har gedigen erfarenhet av verksamhetsutveckling inom storskalig it-drift, gärna inom komplex it-outsourcing och molntjänster 
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat  
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har god kommunikativ förmåga, i tal och skrift.
  • har god organisatorisk förståelse och kan omsätta denna i verksamheten
  • har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift. 

Det är meriterande om du har

  • goda erfarenheter att dra nytta av molntjänster  i större organisationer
  • erfarenhet av driva samarbeten och verksamhetsutveckling och digitalisering i och med stora organisationer
  • erfarenhet från leverans av större komplexa lösningar för it-drift eller it-outsourcing
  • tekniskt kunnig
  • erfarenhet av tjänsteutveckling
  • god kunskap om informationssäkerhet. 

 Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

En tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Intervjuer sker löpande. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Stockholm.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Juha Alskog, 010-112 95 92 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Ann Dahlstedt, ann.dahlstedt@forsakringskassan.se, 010-112 41 82 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Olle Dahlberg, Saco-S Per Sandemalm, Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel: 08-786 90 00.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 17 december 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.