Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Försäkringsutredare inom utförarregistret för fritidskortet i Karlstad

Placeringsort
Karlstad
Diarienummer
FK 2024/024931

Logga in och sök jobbet Öppnas i nytt fönster

Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Inom uppdraget för fritidskortet ska Försäkringskassan samla godkända utförare i ett utförarregister. Vi ska utveckla kontrollåtgärder och genomföra kontroller av utförare av fritidsaktiviteter i syfte att motverka felaktiga utbetalningar och ekonomisk brottslighet.

Är du en person som känner dig trygg med att bygga upp en ny verksamhet inom ett helt nytt uppdrag? Då är det här ett jobb för dig!

Utreda, analysera och jobba i team

Som försäkringsutredare inom utförarregistret ingår du i ett team som planerar och fördelar arbetsuppgifterna. Ni jobbar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.

Du utreder ansökningar och fattar rättssäkra beslut om anslutning till registret över godkända utförare av fritidsaktiviteter. Det gör du genom att utreda och granska ekonomiska underlag som årsredovisningar, verksamhetsberättelser och bokföringsunderlag utifrån aktuella lagar och regler. En stor del av ditt jobb innebär att kontrollera att utförarnas verksamhet uppfyller vissa kriterier. Kontrollerna kan eventuellt behöva utföras på plats, vilket innebär att resor i tjänsten kan förekomma.

Du har kontakt med andra myndigheter för att säkerställa att utförarna uppfyller kraven för anslutning i registret och du samarbetar med andra berörda funktioner inom Försäkringskassan. Du uppmärksammar dina interna och externa samarbetspartner på ärenden där ersättning har betalats ut på felaktiga grunder. Du håller en god service, jobbar produktivt, rättssäkert och följer fastställda processer.

Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.

Vi söker dig som

  • har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • är stabil och har förmåga att skapa förtroende
  • agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
  • har ett metodiskt och systematiskt arbetssätt
  • kan förstå och analysera komplexa frågor
  • samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
  • har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
  • har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.

Det är meriterande om du har

  • examen från högskola/universitet inom ekonomi- eller juridikområdet eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
  • erfarenhet av kvalificerade utredningar, gärna på en myndighet
  • erfarenhet av kontrollarbete
  • ett professionellt bemötande
  • vana att jobba enligt processer
  • erfarenhet av bokföring och ekonomiarbete.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt

Flertalet tjänster, ett antal tillsvidare samt ett antal tidsbegränsade längst till och med 31 december 2025 med möjlighet till förlängning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs

Kontaktpersoner

Chef: Marita Söderberg, 010-112 47 44 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Sara Norberg, sara.an.norberg@forsakringskassan.se, 010-113 44 07 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Anna-Carin Egman, 010-112 47 05, Saco-S: Matti Norrby, 010-111 84 76, Peter Moberg, 010-111 79 29, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 8 december 2024. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.