Tänk på att...
Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Anslutning till elektronisk räkning (E-RÄK)

Assistansanordnare som vill ge sina assistansberättigade möjligheten att skicka in uppgifter om utförd assistans digitalt behöver en systemleverantör som har avtal med oss. Den här sidan beskriver vad som krävs av dig som systemleverantör för att ansluta ditt system till vår tjänst för elektronisk räkning för assistansersättning, E-RÄK.

Så här kommer anslutningsprocessen att se ut

Du som systemleverantör tar del av allmänna villkor för tjänsten, samt annan relevant information som presenteras på vår webbplats. För att kunna ansluta dig till tjänsten kommer du behöva teckna avtal med Försäkringskassan. Anslutningsavtal och allmänna villkor kommer att publiceras under hösten 2021. Det är bara systemleverantörer som kan teckna avtal med oss om anslutning till E-RÄK.

Som systemleverantör kommer du att behöva ansluta dig till test innan du kan börja skicka in riktiga uppgifter.

Kontakt

Om du som systemleverantör har tekniska frågor om tjänsten.

Mejla dina frågor:

Ämnet på mejl ska vara: Systemleverantör Assistansersättning

Kontakta supporten via mejl

svarsulev@forsakringskassan.se

Öppettiderna:

Måndag–fredag: 8–16

Lördag–söndag: stängt

Helgdag: stängt

Om du är anordnare och har frågor om tjänsten ska du vända dig till din systemleverantör.