Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Köpa assistans från assistansanordnare

Det här gäller dig som köper assistans för dig själv eller ditt barn. Här hittar du våra krav på assistansanordnare och hur du gör för att redovisa till oss.

Välj vem du ska köpa assistans av

Du kan köpa assistans av din kommun eller av en privat assistansanordnare. Du behöver ha ett avtal med den anordnare du väljer och du ska löpande redovisa till Försäkringskassan.

En privat assistansanordnare måste ha tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) för att bedriva personlig assistans. Du kan kontrollera hos Ivo om anordnaren har det. Om anordnaren inte har tillstånd kan Försäkringskassan inte betala ut assistansersättningen.

Om personlig assistans och tillstånd för anordnare (ivo.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om anordnaren ska vara betalningsmottagare

Huvudregeln är att assistansersättningen betalas ut till dig, men när du köper assistans kan du begära att din assistansersättning ska betalas direkt till anordnaren.

Om du köper assistans från en privat assistansanordnare måste vissa förutsättningar vara uppfyllda för att de ska kunna ta emot ersättningen.

En privat assistansanordnare måste

  • ha tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) för att bedriva personlig assistans
  • vara godkänd för F-skatt
  • vara registrerad som arbetsgivare hos Skatteverket.

Förutsättningarna måste vara uppfyllda vid varje utbetalningstillfälle. Om förutsättningarna ändras kan de inte fortsätta vara betalningsmottagare.

Så redovisar du utförd assistans

Varje månad ska din assistansanordnare lämna in tidsredovisningar och du ska lämna in räkning för den assistans som du har fått. När du redovisar till oss digitalt blir det lättare för oss att stämma av uppgifterna och det gör att du snabbare kan få din utbetalning.

Du kan lämna in räkningen på tre sätt:

Hitta en systemleverantör som kan lämna in räkning till Försäkringskassana

3057 Räkning för utförd assistans Pdf, 757 kB.

3057 Räkning för utförd assistans – hjälp att fylla i blanketten Pdf, 333 kB.

Redovisning om du får högre timbelopp

Om du har blivit beviljad ett högre timbelopp än schablonbeloppet ska du även redovisa kostnaderna varje månad på räkningen. Du ska redovisa kostnaderna för

  • lön (utom ob-tillägg) och lönebikostnader
  • lön i form av ob-tillägg
  • assistansomkostnader
  • utbildningskostnader
  • arbetsmiljöinsatser och personalomkostnader
  • administrationskostnader.

Utbetalning i efterskott

När Försäkringskassan har fått redovisningen för månaden betalas assistansersättningen ut i efterskott.

Utbetalningsdatum och handläggningstider

Assistansersättningen betalas ut med ett schablonbelopp per timme. Om du har särskilda skäl kan du beviljas ett högre timbelopp.

Se aktuella belopp för assistansersättning

Situationer när assistansersättning inte kan betalas ut

Försäkringskassan kan inte betala ut assistansersättning

  • när en person under 18 år har utfört assistansen
  • när en assistent har utfört assistans på arbetstid som överstiger den tid som anges i lagen om arbetstid med mera i husligt arbete (1970:943), eller i kollektivavtal som uppfyller kraven i arbetstidslagen
  • när den som har utfört assistansen inte klarar av att jobba som personlig assistent på grund av ålder, sjukdom eller liknande.

Assistansersättning kan inte heller betalas ut om assistansen har utförts av en privat assistansanordnare som

  • saknar tillstånd från Ivo
  • har tillstånd som inte omfattar den grupp i personkretsen, eller den ålderskategori som du tillhör.

Frågor och svar

Letade du efter något annat?

Senast uppdaterad