Du som har assistansersättning
Om du eller ditt barn får assistansersättning från Försäkringskassan är det några saker du ska meddela oss direkt och några saker som du ska redovisa till oss löpande.
Gör så här när du har beviljats assistansersättning
Du som har beviljats assistansersättning behöver meddela oss hur det ska fungera och redovisa till oss varje månad.
- Steg 1Välj hur din assistans ska anordnas
Först ska du välja hur din assistans ska anordnas. Du kan välja mellan att anställa dina assistenter själv eller att anlita en anordnare.
- Steg 2Meddela vem som ska ta emot assistansersättningen
Du behöver meddela oss vem vi ska betala ut assistansersättningen till.
Huvudregeln är att assistansersättningen betalas ut till dig, men om du köper assistans kan du begära att din assistansersättning ska betalas direkt till anordnaren. Meddela genom att skicka in en begäran till oss. Om du köper assistans ska du också skicka in avtalet mellan dig och anordnaren. Du kan bifoga avtalet i e‑tjänsten:
- Steg 3Redovisa till oss löpande
Du ska redovisa utförd assistans till oss för varje månad. Hur det går till beror på om du väljer att köpa assistans från en anordnare eller att anställa assistenter själv.
Ansök om fler timmar
Om ditt stödbehov har ökat kan du ansöka om fler timmar. Det gör du genom att skicka in en ny ansökan.
Ansök om högre timbelopp
I vissa fall är det möjligt att få assistansersättning med ett högre timbelopp än schablonbeloppet. Det gäller om du har särskilda behov som medför särskilda kostnader för din personliga assistans, där schablonbeloppet inte räcker till.
Det högre beloppet kan dock inte överstiga schablonbeloppet med mer än 12 procent. Du ansöker på blankett:
3051 Ansök om assistansersättning – högre timbelopp Pdf, 742 kB.
Meddela oss om något ändras
Ett beslut om assistansersättning gäller tills vidare. Men under den tid som du får ersättning kan något ändras så att det påverkar hur mycket du kan få.
Ring oss på 0771-524 524 och meddela om något i din situation ändras. Säg att det gäller assistansersättning. Om du är osäker på om du behöver meddela oss är du alltid välkommen att höra av dig och fråga.
Vi vet att man kan vara orolig för att bli av med ersättningen om man meddelar att något ändras. Men vi går bara igenom de timmar som ändringen gäller. Vi ändrar inte heller något vi tidigare har beslutat på grund av nya regler.
Du måste meddela ändringar senast 14 dagar efter att förändringen har inträffat.
Vad händer om jag inte meddelar Försäkringskassan?
Om du får ersättning som du inte har rätt till, exempelvis om du får för mycket ersättning, kan du vara tvungen att betala tillbaka.
Hjälpte den här sidan dig?
Tack!
Du hjälper oss att göra vår webbplats bättre!
Senast uppdaterad