Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Arbetshjälpmedel

Bidrag till arbetshjälpmedel är till för dig som behöver hjälpmedel för att klara av ditt arbete, och som annars skulle behöva betala hjälpmedlet själv.

Du kan också söka bidraget för att göra en expertundersökning, där du provar ut de hjälpmedel du behöver.

Kan jag få bidrag till arbetshjälpmedel?

Du kan ha rätt till bidrag för arbetshjälpmedel om det här stämmer in på dig:

Hur mycket kan jag få?

Vanligtvis kan du få högst 50 000 kronor i bidrag till arbetshjälpmedel. Enligt lagen kan du bara få mer än så om det finns så kallade synnerliga skäl, till exempel att du behöver byta jobb annars.

Det kan också gå att få mer än 50 000 kronor för datorbaserade hjälpmedel.

Gör så här för att ansöka

  1. Steg 1

    Ansök

    Ansök alltid innan du köper arbetshjälpmedlet eller expertundersökningen.

    Din arbetsgivare kan också vara den som ansöker om arbetshjälpmedel:

    Söka bidrag till arbetshjälpmedel när du är arbetsgivare

  2. Steg 2

    Skaffa medicinskt underlag och offert

    Försäkringskassan behöver ett medicinskt underlag för att kunna utreda din ansökan. Vi behöver också en offert på hjälpmedel eller expertundersökning.

    Ett medicinskt underlag kan vara till exempel ett intyg eller utlåtande som beskriver vilken typ av funktionsnedsättning eller sjukdom du har, och vilket behov du har av hjälpmedel.

    Du som ansöker om bidrag till arbetshjälpmedel behöver lämna en offert till Försäkringskassan som visar vad arbetshjälpmedlet, anordningen, expertundersökningen, reparationen, uppdateringen, uppgraderingen eller utbildningen kostar.

  3. Steg 3

    Vänta på beslut

    Det tar ungefär 2 månader från att du skickar in ansökan till att du får ett beslut.

Frågor och svar

Senast uppdaterad