Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Våra elektroniska tjänster

Vi rekommenderar att du som anordnar assistans och du som anställer dina egna assistenter använder elektroniska tjänster för att redovisa utförd assistans och lämna uppgifter om en assistent till oss.

När du skickar in uppgifterna elektroniskt blir de läsbara i våra it-system. De elektroniska tjänsterna kontrollerar att alla obligatoriska uppgifter finns med och då minskar behovet av kompletteringar. Det underlättar både för dig och för oss och det medför snabbare handläggning.

För att använda tjänsterna behöver du ha en systemleverantör som har tecknat avtal med oss. Under Systemleverantörer som har avtal med oss finns en lista på vilka de är.

E-tjänster som finns tillgängliga:

 

I tjänsten kan du enkelt och smidigt skicka alla assistenters tidsredovisningar till oss elektroniskt. Varje assistent fyller i och signerar sin egen tidsredovisning och sen kan du som redovisar assistansen signera alla assistenters tidsredovisningar samtidigt. Både du och dina assistenter behöver ha bank‑id för att signera tidsredovisningarna.

 

I tjänsten kan du skicka in uppgifter om assistenter. Du kan skicka in för en assistent i taget. Du behöver ha bank‑id för att signera uppgifterna.

 

I tjänsten kan den som har rätt till assistansersättning, dennes vårdnadshavare eller ställföreträdare (god man och förvaltare) signera och skicka in uppgifter om utförd assistans. Användaren signerar med någon av de elektroniska signeringslösningar som Försäkringskassan använder i sina självbetjäningstjänster.

 

Det är vi som tecknar avtal med systemleverantörer för anslutning till vårt gränssnitt så det du behöver göra är att välja en systemleverantör som har avtal med oss, alternativt att din befintliga leverantör sluter avtal med oss. Här följer en lista på leverantörer som idag har avtal med oss.

Systemleverantörer som har avtal med Försäkringskassan

Systemleverantör

Har avtal för ELT

Har avtal för E-IOA

Har avtal för E-RÄK

Allevi, Aiai (aiai.se)

Ja

Ja

Ja

Allta AB

Ja

Ja

Ja

Assistansboken (assistansboken.se)

Ja

Nej

Nej

Avancit AB/Fast (fasttid.se)

Ja

Ja

Ja

Brukarkooperativet JAG (jag.se)

Nej

Ja

Ja

Cambio (cambio.se)

Ja

Nej

Nej

Circle Red, Tidsvar (tidsvar.com)

Ja

Nej

Nej

Coordinare (coordinare.se)

Ja

Ja

Ja

Crona Software AB (crona.se)

Ja

Ja

Ja

Himmave AB (himmaveassistans.se)

Ja

Nej

Ja

Intraphone (intraphone.com)

Ja

Ja

Ja

Phoniro (phoniro.com)

Ja

Nej

Nej

Primass (primass.se)

Ja

Ja

Ja

Pulsen Omsorg

Ja

Nej

Nej

Quinyx (quinyx.com)

Ja

Nej

Nej

Sonika AB, Assistansstöd (assistansstod.se)

Ja

Ja

Ja

Tidvis (tidvis.se)

Ja

Ja

Ja

TietoEvry (tietoevry.com)

Ja

Nej

Nej

Time2view, Cirrus (time2view.se)

Ja

Ja

Ja

Tunstall (tunstall.se)

Ja

Nej

Nej

Vikariebanken (vikariebanken.se)

Ja

Nej

Nej

Visma (visma.se)

Ja

Nej

Nej

WebIT, Rikta tid (webit.se)

Ja

Ja

Ja


Kontakt

Om du som assistansanordnare har frågor om tjänsterna kontaktar du vårt kundcenter för partner på 0771‑17 90 00. Säg assistansanordnare när du kommer till talsvaret så kopplas du till rätt handläggare..

Kundcenter för partner

Senast uppdaterad