Inköp och upphandling
Alla inköp hos Försäkringskassan måste följa lagen om offentlig upphandling. Här kan du som är leverantör läsa om vad som gäller och vilka upphandlingar som är aktuella just nu.
Försäkringskassans upphandlingar
Försäkringskassan köper varor och tjänster till ett värde motsvarande cirka 3 miljarder kronor per år. Inköpen sker vanligtvis via ramavtal som vi själva har upphandlat eller som ingår i den statliga inköpssamordningen. De största inköpsområdena är it‑relaterade varor och tjänster, förbrukningsvaror och konsulttjänster.
Försäkringskassans upphandlingar genomförs i enlighet med lagen (2016:1145) om offentlig upphandling.
Bra att veta för dig som leverantör
- Försäkringskassan finansieras av skattepengar och ansvarar för mycket känslig information.
- Våra riktlinjer för mutor och bestickning är strikta. Vi tar inte mot gåvor eller andra erbjudanden av våra leverantörer, som till exempel middagar.
- När vi köper in varor och tjänster, ställer vi hållbarhetskrav. Det kan gälla allt från strömförbrukning till transporter och skrotning av varor.
- Leverantörer som vill lägga anbud i våra upphandlingar måste kunna ta emot elektroniska beställningar och skicka elektroniska fakturor. Minimikraven är att kunna ta mot en order via mejl och skicka e-faktura.
Offentlighet och sekretess i samband med upphandling
Här redogörs översiktligt för de regler om offentlighet och sekretess, som gäller i samband med upphandlingar. Likartade regler gäller vid köp från ramavtal (avrop).
E-handel
Myndigheter ska effektivisera sina beställnings-, leverans- och fakturahanteringsprocesser genom att använda IT-system. Formella krav och gemensamma standarder för e-handel i staten underlättar och ger en effektiv e-handel och en enklare leverantörsanslutning. Detta innebär att Försäkringskassan ska kunna ta emot och skicka elektroniska fakturor samt att hantera sina utgående beställningar elektroniskt. En beställning ska normalt vara godkänd av budgetansvarig eller motsvarande innan den skickas till leverantör.
Försäkringskassan använder Statens servicecenters e-handelstjänst Visma Proceedo med systemleverantören Visma Commerce.
Vad innebär e-handel för dig som leverantör?
Försäkringskassan ställer krav på e-handel vid upphandlingar. Minimikravet är att du som leverantören ska kunna ta emot en order via mejl samt skicka e-faktura.
Försäkringskassan följer de standarder som Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) och SFTI samt Upphandlingsmyndigheten tagit fram för e-handel. För mer information om standarder, se DIGG:s hemsida.
Det finns olika sätt att skicka e-faktura
Läs mer om detta i:
Att skicka e-faktura till Försäkringskassan Pdf, 100 kB, öppnas i nytt fönster.
Leverantör kan kostnadsfritt verifiera de format som rekommenderas för e-handel.
Test och kvalitetssäkring (sfti.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Specifikation över referenstaggar för E-faktura per formattyp Pdf, 188 kB, öppnas i nytt fönster.
Allmänt om fakturor
Försäkringskassans policy är att betala fakturor inom avtalad tid, vilket förutsätter att alla fakturor är korrekta och kompletta när de kommer till oss. Se villkor nedan.
Villkor för fakturor som skickas till Försäkringskassan Pdf, 165 kB, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
-
Vi tar endast emot anbud digitalt via vårt upphandlingssystem så för att lämna anbud ska du registrera ditt företag hos Kommers Annons för den specifika upphandlingen. Det här är kostnadsfritt.
Om du vill prenumerera på upphandlingar som annonseras inom ett viss område (från myndigheter, kommuner med flera) kan du göra det till en kostnad. Kontakta Primona AB så hjälper de dig.
-
Alla leverantörer som har lämnat anbud får automatiskt meddelande om vem som vann (tilldelningsbeslut) via vårt upphandlingssystem Kommers Annons.
Om du inte har lämnat något anbud, men ändå vill veta vem som vann upphandlingen, kan du skicka ett mejl och uppge diarienummer samt upphandlingens namn.
-
För att begära ut handlingar kring en upphandling kan du skicka ett mejl och uppge diarienummer, upphandlingens namn och vilka dokument du önskar ta del av.
-
Ja, om du jobbar på Statens servicecenter går det bra att använda logotypen i Visma Proceedo.
Relaterade länkar
Upphandlingar
Kontakta oss
Villkor och riktlinjer
- Försäkringskassans allmänna villkor för tjänster
Pdf, 191 kB, öppnas i nytt fönster.
- Försäkringskassans allmänna villkor för varor
Pdf, 154 kB, öppnas i nytt fönster.
- Försäkringskassans etiska principer
Pdf, 201 kB, öppnas i nytt fönster.
- Försäkringskassans riktlinje för gåvor och mutor
Pdf, 111 kB, öppnas i nytt fönster.
- Hållbarhetsregler för leverantörer
Pdf, 92 kB, öppnas i nytt fönster.
- Information till leverantörer om elektroniska fakturor
Pdf, 100 kB, öppnas i nytt fönster.
- Försäkringskassans miljöpolicy
Pdf, 29 kB, öppnas i nytt fönster.
- Villkor för fakturor som skickas till Försäkringskassan
Pdf, 165 kB, öppnas i nytt fönster.
- Specifikation över referenstaggar för e-faktura
Pdf, 188 kB, öppnas i nytt fönster.