Ska jag anmäla till Försäkringskassan när jag sänder ut en medarbetare?
Ja, du och din medarbetare ska anmäla till Försäkringskassan att hen ska arbeta utomlands. Det ska ni göra innan hen börjar arbeta. Då utreder vi om hen ska fortsätta att omfattas av svensk socialförsäkringslagstiftning. Vilket lands lagstiftning din medarbetare omfattas av påverkar till vilket land du ska betala de sociala avgifterna och från vilket land hen får ersättning, till exempel om hen blir sjuk.
Medarbetaren lämnar sina uppgifter i e-tjänsten "Ansök om intyg vid tillfälligt arbete utomlands" på Mina sidor.
Du som arbetsgivare lämnar uppgifter genom blankett:
6221 Arbetsgivarens uppgifter vid utsändning
Du skickar den ifyllda blanketten till din medarbetare som laddar upp den i sin ansökan.
Om din medarbetare inte kan använda Mina sidor kan hen ansöka via blankett:
6220 Begäran om intyg A1/E101 eller konventionsintygpdf öppnas i nytt fönster
Vad händer när jag och min medarbetare har ansökt?
När vi har fått ansökan utreder vi om din medarbetare är utsänd, det vill säga om
- hen har omfattats av svensk socialförsäkringslagstiftning minst en månad innan utsändningen
- hen ska arbeta för ditt företag i ett annat land i högst två år
- hen är fortsatt anställd under hela utsändningsperioden
- hen inte ersätter någon annan som sänts ut till arbetsplatsen i det andra landet
- ditt företag har kvar en omfattande verksamhet i Sverige.
Om medarbetaren är utsänd
Om vi kommer fram till att din medarbetare är utsänd ska hen fortsätta att omfattas av svensk socialförsäkringslagstiftning och får intyg A1 som visar detta.
Vad är intyg A1?
Din medarbetare behöver ha intyg A1 när hen är utsänd till ett land inom EU/EES, Schweiz eller Storbritannien. Intyget visar vilket lands socialförsäkringslagstiftning hen ska omfattas av. Det är det landet medarbetaren kan få ersättning från och till det landet som sociala avgifter ska betalas. Medarbetaren får intyget från socialförsäkringsmyndigheten i det land vars lagstiftning hen omfattas av. I Sverige är det Försäkringskassan. Intyget är giltigt till det datum som står på intyget eller tills myndigheten återkallar det.
Du som arbetsgivare eller din medarbetare kan visa upp intyget för berörda institutioner i de länder som medarbetaren arbetar för att visa att du inte ska betala några sociala avgifter där.
Om din medarbetare inte är utsänd
Om vi kommer fram till att din medarbetare inte är utsänd när hen arbetar i ett annat land, så ska hen inte omfattas av svensk socialförsäkringslagstiftning. Om hen ska omfattas av lagstiftningen i det tillfälliga arbetslandet, ska du betala sociala avgifter dit. Vilken ersättning din medarbetare kan få och vilka sociala avgifter du som arbetsgivare ska betala kan variera mycket mellan olika länder. Du behöver därför ta reda på vad som gäller i det land där din medarbetare ska arbeta.
Om din medarbetare arbetar i flera länder
Om din medarbetare är utsänd flera gånger under en kort period eller utsänd omväxlande till olika länder inom EU/EES, Schweiz eller Storbritannien, så kan det vara så att vi bedömer att hen arbetar i flera länder och därför inte räknas som utsänd. Eftersom hen bara kan omfattas av socialförsäkringslagstiftningen i ett land, så kontaktar vi motsvarigheten till Försäkringskassan i det land vars lagstiftning vi bedömer att hen ska omfattas av. Då får din medarbetare sitt intyg A1 därifrån. Om vi bedömer att din medarbetare ska omfattas av svensk lagstiftning, så utfärdar vi intyg A1. Läs mer på sidan Arbeta i flera länder inom EU/EES eller i Schweiz om hur bedömningen går till.
Arbeta i flera länder inom EU/EES eller i Schweiz och Storbritannien
Kan jag förlänga den tid som min medarbetare är utomlands?
Ja, du kan förlänga en utsändning upp till 24 månader om du och din medarbetare ansöker om förlängningen innan den ursprungliga utsändningsperioden har löpt ut. Om utsändningsperioden redan är avslutad kan Försäkringskassan bevilja en ny utsändning till samma land först när det har gått två månader efter den utsändningsperiod som avslutats.
Medarbetaren anmäler förlängning genom att på nytt ansöka om intyg A1 i e-tjänsten "Ansök om intyg vid tillfälligt arbete utomlands" på Mina sidor för den nya perioden.
Du som arbetsgivare lämnar uppgifter genom blankett:
6221 Arbetsgivarens uppgifter vid utsändning
Skicka den ifyllda blanketten till din medarbetare som laddar upp den i sin ansökan.
Om din medarbetare inte kan använda Mina sidor kan hen ansöka via blankett:
6220 Begäran om intyg A1/E101 eller konventionsintygpdf öppnas i nytt fönster