Om elektronisk filöverföring
En del av den information du som arbetsgivare ska lämna till Försäkringskassan kan skickas elektroniskt via fil. Du kan använda filöverföring för att anmäla sjukfrånvaro.
Överföringarna är snabba och enkla, och det finns flera olika alternativ beroende på behov. Gemensamt för alla alternativ är att de förenklar informationsutbytet med Försäkringskassan.
Välj på vilket sätt du vill skicka filen
Du kan skicka filer elektroniskt på flera sätt:
- I e-tjänster för arbetsgivare.
- Via SHS-nod, egen eller via infratjänstleverantör.
- Via SHS-satellit.
- Via cURL.
Skicka och hämta filer med automatik till och från Försäkringskassan
Behöver du hjälp?
Ring kundcenter på 0771-17 90 00 för support vid inloggning.
Fördjupad information
Läs mer om elektroniskt informationsutbyte mellan arbetsgivare och Försäkringskassan.
Elektroniskt informationsutbyte mellan arbetsgivare och Försäkringskassanpdf öppnas i nytt fönster
Certifikathantering Försäkringskassan
För att använda Försäkringskassans externt frontade tjänster via internet krävs ett giltigt certifikat. Läs mer om det här:
Certifikathantering Försäkringskassanpdf öppnas i nytt fönster