Utlåtande för arbetshjälpmedel
Här får du som har en patient som ska ansöka om bidrag till arbetshjälpmedel information om hur du fyller i läkarutlåtandet och om vem som gör vad.
Vad är bidrag till arbetshjälpmedel?
Om en patient har en funktionsnedsättning eller sjukdom som gör att hen behöver speciella hjälpmedel för att kunna arbeta kvar hos sin arbetsgivare, kan Försäkringskassan ge bidrag till patienten eller till arbetsgivaren. Det bidraget kallas för bidrag till arbetshjälpmedel. Bidraget kan också användas i förebyggande eller i rehabiliterande syfte. Det går också att få bidrag till att göra en expertundersökning för att ta reda på vilket hjälpmedel patienten behöver. Patienten kan även få bidrag för att reparera sitt arbetshjälpmedel.
Hur skriver jag ett utlåtande som ger Försäkringskassan rätt information?
Socialförsäkringen ställer höga krav på den medicinska informationen för att rätt person ska få rätt ersättning. När Försäkringskassan ska bedöma en persons rätt till arbetshjälpmedel, behöver vi information om patientens diagnos, funktionsnedsättning och aktivitetsbegränsning. När vi tittar på det medicinska underlaget har vi DFA-kedjan som stöd.
Vem ska göra vad?
Patienten ska:
- Be läkaren om ett läkarutlåtande.
- Ansöka om bidrag till arbetshjälpmedel hos Försäkringskassan.
- Skicka in läkarutlåtandet till Försäkringskassan.
Ansökan måste göras före inköpet eller ombyggnaden.
Läkaren ska:
- Skriva ett läkarutlåtande där det står vilken typ av funktionsnedsättning eller sjukdom patienten har.
- Ge läkarutlåtandet till patienten.
Försäkringskassan ska:
- Bedöma om patienten eller hens arbetsgivare har rätt till bidrag till arbetshjälpmedel och betala ut ersättning om alla villkor är uppfyllda.