Assistansersättning för vuxna
Du som behöver mer personlig assistans än i genomsnitt 20 timmar per vecka, har rätt till assistansersättning från Försäkringskassan.
Vem kan få assistansersättning?
Du kan ha rätt till assistansersättning från Försäkringskassan om du har en funktionsnedsättning och behöver personlig assistans i genomsnitt mer än 20 timmar per vecka för att hantera ett antal behov. Vilka det är räknas upp i lagtexten där de kallas grundläggande behov.
De är:
- andning
- personlig hygien
- att äta och dricka
- av och påklädning
- kommunikation med andra
- stöd för att förebygga skada vid en psykisk funktionsnedsättning
- stöd som behöver ges löpande på grund av ett medicinskt tillstånd.
Du hittar mer utförlig beskrivning av de grundläggande behov under rubriken ”Vad krävs för att hjälp ska räknas som hjälp med grundläggande behov” lite längre ner på sidan.
Om du får assistansersättning för grundläggande behov mer än 20 timmar per vecka kan du även få ersättning för hjälp med andra personliga behov.
För att du ska ha rätt till assistansersättning gäller också att du ska
- omfattas av lagen om stöd och service (LSS)
- inte har fyllt 66 år när du ansöker
- vara försäkrad i Sverige.
Du är i regel försäkrad i Sverige om du bor och arbetar här. Om du bor eller arbetar i olika länder kan det finnas undantag, liksom om du nyligen flyttat hit.
Då kan du i stället få assistans från kommunen
Om du behöver personlig assistans för grundläggande behov i högst 20 timmar per vecka i genomsnitt, ska du ansöka hos din kommun. Kommunen kan också hjälpa till med till exempel ledsagarservice och avlösarservice.
Hur mycket kan man få i assistansersättning?
Ersättningen är 324,50 kronor per timme, men man kan ansöka om mer om man kan visa att man har högre kostnader. Den högsta möjliga ersättningen är 363,44 kronor per timme.
Så ansöker du om assistansersättning från Försäkringskassan
1. Skaffa ett läkarutlåtande och skicka in det
Kontakta en läkare för att få ett utlåtande om din funktionsnedsättning och hur den påverkar dig. Läkarutlåtandet ska skickas till:
Försäkringskassans inläsningscentral
839 88 Östersund
2. Ansök på Mina sidor
Logga in på Mina sidor och fyll i ansökan.
När du har ansökt
Vi tar en första kontakt
Vi kontaktar dig för att du ska få den information du behöver om utredningen. Du får även möjlighet att ställa frågor.
Om det behövs bokar vi ett utredningssamtal för att gå igenom vilken assistans du behöver och hur mycket. Samtalet kan vara på telefon, hemma hos dig eller på Försäkringskassan. Du får ta med andra personer i samtalet som stöd, till exempel en familjemedlem.
Beslut efter cirka fem månader
Det tar normalt cirka fem månader innan du får ett beslut. Det kan ta längre tid om vi inte får in all information som vi behöver i tid.
Meddela oss om något ändras
Ett beslut om assistansersättning gäller tills vidare. Men under den tid som du får ersättning kan något ändras så att det påverkar hur mycket du kan få. Meddela därför oss om något i din situation ändras. Om du är osäker på om du behöver meddela oss är du alltid välkommen att höra av dig och fråga.
Vi vet att man kan vara orolig för att bli av med ersättningen om man meddelar att något ändras. Men vi går bara igenom de timmar som ändringen gäller. Vi ändrar inte heller något vi tidigare har beslutat på grund av nya regler. Om du behöver mer hjälp kan du ansöka om fler timmar genom att fylla i e-tjänsten eller blanketten som heter ansökan om assistansersättning.
Du måste meddela ändringar senast 14 dagar efter att förändringen har inträffat, till exempel:
- Du ska flytta till en annan bostad.
- Du ska flytta ihop eller ifrån någon som du har eller haft en parrelation med.
- Du ska börja, sluta eller byta ett arbete eller någon annan sysselsättning.
- Din funktionsnedsättning har förändrats.
- Du får stöd från till exempel kommunen eller regionen, eller det stöd som du får förändras.
- Om du är utomlands under en eller flera längre perioder. Hur lång period det rör sig om är svårt att säga på förhand, och du får gärna höra av dig till oss så kan vi berätta mer.
Vad händer om jag inte meddelar Försäkringskassan?
Om du får för mycket ersättning kan du vara tvungen att betala tillbaka.
Välj hur din assistans ska anordnas
Du kan välja mellan att anställa dina assistenter själv eller att anlita en anordnare. Anordnaren kan vara din kommun eller en privat anordnare.
Om du väljer att anställa dina assistenter själv får du större möjlighet att påverka hur din assistans utförs, men du måste lägga ner mycket tid på administration.
Skicka in räkning och tidsredovisning
Blanketterna måste komma in till Försäkringskassan den 5:e i andra månaden efter den månad som räkningen gäller.
Utbetalning
Ersättningen kan betalas ut på två sätt, antingen i efterskott eller i förskott. Efterskott är vanligast, det är bara om du själv anställer alla dina assistenter som du kan få ersättningen i förskott.
Assistansersättning i efterskott betalas omkring den 5:e eller den 20:e varje månad. Ersättningen betalas ut när kompletta underlag har kommit in och när de blivit handlagda.
Assistansersättning i förskott betalas en gång i månaden. Omkring den 20:e varje månad får du en preliminär utbetalning för de timmar som du har blivit beviljad assistansersättning.
Oavsett om det är du eller någon annan som är betalningsmottagare så får du en kopia på utbetalningsbeskedet varje gång vi betalar ut ersättningen. Kopian är bara information för kännedom, och du behöver inte göra någonting.
När syns utbetalningen på Mina sidor?
Under Utbetalningar på Mina sidor kan du se din utbetalning 6 dagar innan pengarna kommer.
Utbetalningsdatum och handläggningstider
Hjälpmedel på grund av funktionsnedsättning
Försäkringskassan har inte hand om hjälpmedel. Om du behöver hjälpmedel på grund av din funktionsnedsättning kan du vända dig till din kommun eller region.
Att få ett hjälpmedel – så går det till (1177.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Svara på enkäten och berätta vad du tycker om webbplatsen.
Till enkäten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Frågor och svar
-
Du ska kunna visa att du har högre kostnader, till exempel därför att du behöver mycket assistans på kvällar och helger eller för att assistenterna behöver speciell utbildning.
-
Ja, det går bra.
-
Nej, vi får inte rekommendera en viss anordnare.
-
Beslut om assistansersättning gäller tills vidare. Om inget ändras behöver du alltså inte ansöka igen.
När något ändras är det viktigt att du anmäler det så att du får rätt ersättning.
-
Nej. Om du behöver hjälp med assistans ska du kontakta din kommun istället. De kan hjälpa till med assistans i form av till exempel hemtjänst.
-
Ja. Meddela din handläggare att du behöver tolk.
-
Ingenting. Du fortsätter att få assistansersättning som vanligt även efter att du fyller 66 år. Däremot kan du inte få fler timmar. Om du behöver mer assistans ska du kontakta din kommun. Kontakta Försäkringskassan om du behöver mindre assistans.
-
Ja. Men en och samma kostnad kan inte ge rätt till både assistansersättning och merkostnadsersättning.
-
Kontakta alltid Försäkringskassan om du planerar att resa utomlands. Då kan vi hjälpa dig att ta reda på om du har rätt till assistansersättning när du är utomlands.
Relaterade länkar
- Assistansersättning för barn
- Skicka in räkningen för assistansersättning på Mina sidor
- Kontakta oss via bildtelefon, texttelefon eller teletal