Om du inte är nöjd med Försäkringskassans beslut kan du begära att vi omprövar beslutet. Det innebär att vi tar del av dina synpunkter och gör en ny prövning av ditt ärende. Vi tittar på eventuella nya underlag och allt som finns i ärendet sedan tidigare. Vi måste få din begäran inom två månader från den dag du tagit del av beslutet. Använd blanketten Begäran—Omprövning av beslut. Du kan däremot inte använda blanketten för att överklaga ett beslut.
7024 Begär omprövning av beslut
Pdf, 751 kB.
Om du inte kan använda blanketten
Om du inte har möjlighet att skriva ut blanketten kan du ringa 0771-524 524 och be oss skicka den till dig. Skicka blanketten till adress:
Försäkringskassan
FE 179
831 88 Östersund
Om du inte kan använda blanketten skickar du i stället ett brev till Försäkringskassan. Vi måste få din begäran inom två månader från den dag du tagit del av beslutet. Skriv vilket beslut du vill att vi ändrar och hur du vill att det ändras. Skriv också ditt namn, personnummer, adress och telefonnummer. Skicka brevet till:
Försäkringskassan
FE 179
831 88 Östersund
Om du anlitar ett ombud
Om du anlitar ett ombud för din begäran om omprövning måste ombudet ha en fullmakt. Använd blankett:
5607 Fullmakt för ombud
Pdf, 705 kB.
Hur lång tid brukar omprövningen ta?
Vårt mål är att du ska få ditt omprövningsbeslut inom sex veckor, men det kan ta längre tid om vi behöver göra en mer omfattande utredning av ditt ärende.
Om det har gått mer än sex månader sedan du begärde omprövning, så kan du skriva till Försäkringskassan och kräva att vi fattar ett omprövningsbeslut. Sedan har vi fyra veckor på oss att göra det.
Om vi har all information vi behöver, så fattar vi ett omprövningsbeslut i ditt ärende. Annars fattar vi ett beslut om att det inte går att besluta i ditt omprövningsärende.