Anslutning till elektronisk tidredovisning (ELT)
Assistansanordnare som vill skicka tidsredovisningar digitalt behöver en systemleverantör som har avtal med oss. Den här sidan beskriver vad som krävs för dig som systemleverantör för att ansluta ditt system till vårt webbgränssnitt för elektronisk tidsredovisning för assistansersättning, ELT.
Vad krävs för att ansluta sig till ELT?
Det är bara systemleverantörer som kan teckna avtal med oss om anslutning till ELT. Om du vill ansluta dig till tjänsten behöver du installera den utrustning som krävs för anslutning och åtkomst till ELT. Först måste du säkerställa att allt fungerar i testmiljön innan vi kan ansluta till produktionsmiljön.
Användarstöd elektronisk tidsredovisning
Så här ansluter du dig till ELT
Så här ser anslutningsprocessen ut när du som systemleverantör ansluter dig till ELT.
- Systemleverantören tar del av allmänna villkor för tjänsten samt annan relevant information som presenteras på vår webbplats.
- Systemleverantören beställer ett certifikat hos Expisoft AB. Certifikatet behöver förnyas vartannat år.
- Systemleverantören fyller i ”anslutningsavtal till ELT” och skickar in till oss. Avtalet ska undertecknas av behörig firmatecknare för systemleverantören.
- Beställningen kvalitetssäkras genom olika kontroller av oss.
- Vi lägger in systemleverantören som användare.
- Vi skickar anslutningsuppgifter till systemleverantören för anslutning till testmiljön för att verifiera den tekniska lösningen.
- När vi ser en godkänd anslutning till testmiljön skickar vi anslutningsadress så att systemleverantören driftsätts i produktionsmiljön.
- Systemleverantören är klar för att skicka in skarpa elektroniska tidsredovisningar.
Om underlaget är komplett, samt om du som systemleverantör har utfört dina installationer och de uppkopplingar som krävs, handläggs anslutningsavtalet normalt inom tio arbetsdagar från att avtalet kommit in till oss. När anslutningen är klar och det är möjligt att använda tjänsten är avtalet bekräftat från oss.
Du som systemleverantör ansvarar för att kontinuerligt ta del av information som publiceras här på vår webbsida samt löpande underrätta oss om eventuella förseningar eller driftstörningar i tjänsten hos er.
Allmänna villkor ELT
Anslutningsavtal ELT
Anslutningsavtal till tjänsten ELT
Kontakt
Om du som systemleverantör har tekniska frågor om tjänsten eller om du upplever att tjänsten inte fungerar som den är tänkt.
Mejla dina frågor:
Ämnet på mailet ska vara: Systemleverantör Assistansersättning
Kontakta supporten via e-post: svarsulev@forsakringskassan.se
Öppettiderna är:
Måndag–fredag: 8–16
Lördag–söndag: stängt
Helgdag: stängt
Om du är anordnare och har frågor om tjänsten ska du vända dig till din systemleverantör.