Anslutning till elektronisk information om assistenten (E-IOA)
Assistansanordnare som vill skicka information om assistenten digitalt behöver en systemleverantör som har avtal med oss. Den här sidan beskriver vad som krävs för dig som systemleverantör att ansluta ditt system till vårt webbgränssnitt för elektronisk information om assistenten för assistansersättning, E-IOA.
Vad krävs för att ansluta sig till E-IOA?
Det är bara systemleverantörer som kan teckna avtal med oss om anslutning till E-IOA. Om du vill ansluta dig till tjänsten behöver du installera den utrustning som krävs för anslutning och åtkomst till E-IOA. Först måste du säkerställa att allt fungerar i testmiljön innan vi kan ansluta till produktionsmiljön.
Så här ansluter du dig till E-IOA
Så här ser anslutningsprocessen ut för anslutning till E-IOA:
- Systemleverantören tar del av allmänna villkor för tjänsten, samt annan relevant information som presenteras på vår webbplats.
- Systemleverantören beställer ett certifikat hos Expisoft AB. Certifikatet behöver förnyas vartannat år.
- Systemleverantören fyller i ”anslutningsavtal till E-IOA” och skickar in till oss. Avtalet ska undertecknas av behörig firmatecknare för systemleverantören.
- Beställningen kvalitetssäkras genom olika kontroller av oss.
- Vi lägger in systemleverantören som användare.
- Vi skickar anslutningsuppgifter till systemleverantören för anslutning till testmiljön för att verifiera den tekniska lösningen.
- När vi ser en godkänd anslutning till testmiljön skickar vi anslutningsadress så att systemleverantören driftsätts i produktionsmiljön.
- Systemleverantören är klar för att skicka in skarpa uppgifter om assistenten.
Om underlaget är komplett och om du som systemleverantör har utfört dina installationer och de uppkopplingar som krävs, handlägger vi normalt anslutningsavtalet inom tio arbetsdagar från att avtalet kommit in till oss. När anslutningen är klar och det är möjligt att använda tjänsten är avtalet bekräftat från oss.
Du som systemleverantör ansvarar för att kontinuerligt ta del av information som publiceras här på vår webbplats och du ska löpande underrätta oss om eventuella förseningar eller driftstörningar i tjänsten hos er.
Allmänna villkor E-IOA
Anslutningsavtal E-IOA
Kontakt
Om du som systemleverantör har tekniska frågor om tjänsten eller om du upplever att tjänsten inte fungerar som den är tänkt.
Mejla dina frågor:
Ämnet på mailet ska vara: Systemleverantör Assistansersättning
Kontakta supporten via e-post: svarsulev@forsakringskassan.se
Öppettiderna är:
Måndag–fredag: 8–16
Lördag–söndag: stängt
Helgdag: stängt
Om du är anordnare och har frågor om tjänsten ska du vända dig till din systemleverantör.