Försäkringskassans logotyp
Logga in
Tänk på att...

Din webbläsare är av en äldre modell. Det innebär att du kanske inte kan använda alla funktioner på webbplatsen. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en nyare version.

Användarstöd för SSBTEK

Här hittar du information samt underlag kring Tjänsten, dels som stöd till slutanvändaren, dels som underlag för framtagande av utbildningsmaterial till slutanvändaren.

Beskrivning av tjänsten

SSBTEK står för Sammansatt Bastjänst Ekonomisk Bistånd och är en vidareförmedlingstjänst som förmedlar information från flera statliga myndigheter och organisationer; a-kassorna. Via tjänsten tillgängliggörs information, för försörjningsstödshandläggare i kommuner via deras verksamhetssystem.

 

Enligt avtalet för tjänsten är det anslutande part (kommun och socialtjänsten) som ansvara för första linjens support till och utbildning av användare medan leverantör av SSBTEK ansvarar för andra linjens support samt generell information om Tjänsten. För tjänsten skiljs på verksamhetsfrågor (innehåll i tjänsten) och tekniska frågor/ felanmälan. Nedan beskrivs de olika processerna.

FAQ

En FAQ har tagits fram för tjänsten. FAQ kommer löpande att förvaltas och utvecklas.
FAQ (skr.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Verksamhetsfrågor

Verksamhetsfrågor kopplade till tjänsten ansvarar SKR för.
SSBTEK, digital tjänst för ekonomiskt bistånd (skl.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Har du sedan frågor kring informationen i tjänsten var god kontakta respektive informationsägare och deras kundtjänst.

A-kassorna

För ärende- och verksamhetsfrågor se respektive a-kassa
Sverigekassor.se (sverigekassor.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För incidenter kopplade till a-kassornas tjänst kopplad till SSBTEK kontakta support@vserigesakassor.se Öppnas i nytt fönster.

Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Telefon: 0771-416 416

Bastjänst: AFLI
Hämta uppgifter från oss (arbetsformedlingen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Centrala Studiestödsnämnden

Centrala studiestödsnämnden (csn.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kundstöd, telefon: 0771‑276 000

Bastjänst: Kommunfråga
SSBTEK – Sammansatt bastjänst ekonomisk bistånd (csn.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Försäkringskassan

Försäkringskassan (forsakringskassan.se)

Kundcenter för partner, telefon: 0771‑17 90 00

Bastjänst: LEFI Online
LEFI Online

Migrationsverket

Migrationsverkets växel: 0771‑235 235
Välj alternativ 2 för att komma till Kundtjänst

Pensionsmyndigheten

Pensionsmyndigheten (pensionsmyndigheten.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kundservice, telefon: 0771‑776 776

Bastjänst: LEFI Online
LEFI Online

Skatteverket

Skatteverket (skatteverket.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Skatteupplysningen, telefon: 0771‑567 567

Bastjänst: Beskattningsuppgifter
Beskattningsuppgifter för socialnämnder (skatteverket.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Transportstyrelsen

Transportstyrelsen (transportstyrelsen.se) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kundtjänst, telefon: 0771‑141 516

Tekniska fel/problem

Teknisk beskrivning av tjänsten SSBTEK Öppnas i nytt fönster.

Har du sedan tekniska frågor om tjänsten SSBTEK eller vill göra en felanmälan, kontakta Försäkringskassans Kundcenter för partner, telefon: 0771‑17 90 00

Beskrivning av supportflöden

Illustration som visar flödesschema verksamhetsfrågor för sammansatt basjänst ekonomiskt bistånd. Illustration.
Illustration som visar flödesschema tekniska fel/probelm för sammansatt basjänst ekonomiskt bistånd. Illustration.

Senast uppdaterad