Ring kundcenter
Ring kundcenter för att få information, hjälp i ditt ärende och hjälp med att använda Mina sidor.
Telefonnummer
När du ringer till oss kan du identifiera dig med bank‑id eller mobilt bank‑id. Då vet vi att det är du som ringer och kan lättare hjälpa dig om du har frågor om ditt personliga ärende.
Öppettider för kundcenter
Måndag–fredag: 9–13
Lördag–söndag: stängt
Helgdag: stängt
Långa väntetider i telefon
Det är många som ringer till oss och ibland ringer många samtidigt.
Då kan det bli kö till talsvaret där du säger vad du vill ha hjälp med. Vänta kvar även om det ringer eller är tyst en längre stund. Ditt samtal kommer att kopplas fram till talsvaret. Om samtalet bryts kan du ringa igen efter en liten stund.
På sidan om utbetalningsdatum och handläggningstider finns information om hur lång tid det vanligtvis tar innan du kan få ett beslut i ditt ärende.
Utbetalningsdatum och handläggningstider
På Mina sidor eller i vår app kan du se när vi har fattat ett beslut i ditt ärende, hur mycket pengar du får och när pengarna kommer.
Om du har direktnummer till din handläggare är det den bästa kontaktvägen. Det går bra att lämna ett meddelande i handläggarens röstbrevlåda och be om att bli uppringd.
Vi kan tyvärr inte svara på mejl som rör frågor om personliga uppgifter eller om ett ärende.
Begränsade öppettider i telefonin
Öppettiderna i telefonin och utbudet av service på olika språk har dragits ner från och med hösten 2023 dras. Detta till följd av den omfördelning av resurser som Försäkringskassan genomför för att få en ekonomi i balans till slutet av 2024.
Försäkringskassan behöver begränsa telefontider och språkservice för att kunna prioritera handläggningen av ärenden och utbetalningar av ersättning.
Öppettiderna är samma för myndighetsväxeln, kundtjänst för privatpersoner och kundtjänst för partners.
Frågor och svar
-
Det du säger när du beskriver vad samtalet handlar om i talsvaret spelas in. Det är för att vi ska kunna förbättra röststyrningen i vårt talsvar. Vi spelar inte in ditt samtal med handläggaren.
-
När du ringer får du beskriva vad din fråga gäller. Säg namnet på den ersättning du söker eller det ärende du vill ha hjälp med. Till exempel ”utbetalning av föräldrapenning”, ”jag är sjuk” eller "jag vill ansöka om bostadsbidrag”. Du kan prata precis som vanligt men tänk på att höga bakgrundsljud kan störa. Du kommer alltid att kopplas fram till en handläggare även om talsvaret inte lyckas förstå exakt vad du vill.
-
Nej. I dagsläget är det inte möjligt att få ett erbjudande om att vi kan ringa upp dig när det är kö hos oss.
-
Kostnaden att ringa oss varierar beroende på vilken operatör du ringer från.
-
Ja, du kan faxa på 010-115 32 05.
-
Ja, det kan du.
-
Du som är egenföretagare och har frågor kring ditt egna försäkringsskydd, till exempel föräldrapenning, VAB eller sjukpenning, kan få hjälp av en handläggare med inriktning på just dessa frågor.
Ring kundcenter för partner på 0771‑17 90 00 och säg i talsvaret att du är företagare så hamnar du rätt.
-
Du ringer +46 771 524 524.
-
Om du jobbar som ombud för en privatperson och har en fråga till oss vänder du dig till vårt kundcenter för privatpersoner. Du når oss på 0771-524 524.