Ring kundcenter
Ring kundcenter för att få information, hjälp i ditt ärende eller hjälp med att använda Mina sidor.
Telefonnummer
När du ringer till oss kan du identifiera dig med bank‑id eller mobilt bank‑id. Då vet vi att det är du som ringer och kan lättare hjälpa dig om du har frågor om ditt personliga ärende.
Om du har direktnummer till din handläggare är det den bästa kontaktvägen. Det går bra att lämna ett meddelande i handläggarens röstbrevlåda och be om att bli uppringd.
Felaktig uppmaning om att kontakta Försäkringskassan
Om du är över 67 år kan du ha fått ett digitalt brev med uppmaning om att kontakta Försäkringskassan.
Du skulle i stället ha fått ett brev med information om nya högkostnadsskyddet för tandvård. Du behöver inte ta kontakt med oss. Vi kommer att skicka ett nytt brev till dig där du kan läsa om att du från och med 1 januari 2026 betalar 10 procent av referenspriset för vissa behandlingar.
Ett bättre skydd mot höga tandvårdskostnader
Öppettider för kundcenter
Måndag–fredag: 8–16
Lördag–söndag: stängt
Helgdag: stängt
Frågor och svar
-
Det du säger när du beskriver vad samtalet handlar om i talsvaret spelas in. Det är för att vi ska kunna förbättra röststyrningen i vårt talsvar. Vi spelar inte in ditt samtal med handläggaren.
-
När du ringer får du beskriva vad din fråga gäller. Säg namnet på den ersättning du söker eller det ärende du vill ha hjälp med. Till exempel ”utbetalning av föräldrapenning”, ”jag är sjuk” eller "jag vill ansöka om bostadsbidrag”. Du kan prata precis som vanligt men tänk på att höga bakgrundsljud kan störa. Du kommer alltid att kopplas fram till en handläggare även om talsvaret inte lyckas förstå exakt vad du vill.
-
Nej. I dagsläget är det inte möjligt att få ett erbjudande om att vi kan ringa upp dig när det är kö hos oss.
-
Kostnaden att ringa oss varierar beroende på vilken operatör du ringer från.
-
Ja, det kan du.
-
Du som har enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag och har frågor som rör dina egna ärenden, till exempel föräldrapenning, ersättning för vab eller sjukpenning, kan få hjälp av en handläggare med inriktning på just dessa frågor.
Ring kundcenter för partner på 0771‑17 90 00 och säg i talsvaret att du är företagare så hamnar du rätt.
Du som har ett aktiebolag och har frågor som rör dig själv, ska ringa kundcenter för privatpersoner 0771-524 524.
-
Du ringer +46 771 524 524.
-
Om du jobbar som ombud för en privatperson och har en fråga till oss vänder du dig till vårt kundcenter för privatpersoner. Du når oss på 0771-524 524.
Relaterade länkar
Ska du komplettera med intyg?
Tips från Försäkringskassan
Senast uppdaterad